راهنماي خريد تلويزيون lcd مسطح HD - HDTV

قبل از اينكه با يك اشتباه انتخاب نادرستي در خريد تلويزيون صفحه مسطح با كيفيت HD داشته باشيد، شرح اطلاعات جامع منزل را بخوانيد تا هر چه را كه براي دانستن لازم داريد، آموزش ببينيد.





نسل جديد تلويزيون ها براي سليقه هاي مختلف در انواع و اقسام متفاوتي به بازار عرضه شده و انتخاب را قدري دشوار مي كنند. اگر براي خريد آنها تصميم قطعي گرفته ايد، هنوز بايد از بين مدل پلاسما و يا LCD (ال.سي.دي) يكي را برگزينيد. شايد اين دو مدل تلويزيون از نظر ظاهري تفاوت هاي چشمگيري با هم نداشته باشند، اما تكنولوژي به كار رفته در هر يك كاملاً متفاوت است. اگر قصد خريد تلويزيون 42 اينچي و يا كمتر را داريد LCD بخريد، اما اگر مي خواهيد 42 اينچ به بالا بخريد، بايد بر حسب نياز و مورد استفاده خود ببينيد كه تكنولوژي به كار رفته در كدام مورد با نيازهاي شما همخواني دارد و همچنين چه مقدار بودجه براي اين كار در نظر گرفته ايد.


اكثر ست هايي كه در حال حاضر در بازار وجود دارند چه LCD و چه پلاسما هر دو داراي صفحه نمايشگر عريض (Wide Screen) مي باشند. صفحه عريض يا كشيده به اين معناست كه طول صفحه نمايش نسبت به عرض آن بيشتر باشد كه به صورت استاندارد با تناسب عددي 16:9 براي همه تلويزيون هاي HD در نظر گرفته مي شود و در نتيجه تصويري كه بيننده مشاهده مي كند مستطيلي تر مي باشد. رقم فوق در تلويزيون هاي قبلي برابر با 4:3 بوده و به همين دليل در تلويزيون هاي قديمي شاهد تصاويري مربعي بوديم.





پلاسما





در حال حاضر كليه تلويزيون هاي پلاسمايي كه در بازار وجود دارند با كيفيت HD عرضه مي شوند. سايز صفحه نمايشگر اين تلويزيون ها از 37 اينچ شروع شده و تا 65 اينچ ادامه پيدا مي كند. البته انواع 150 اينچي آنها هم ساخته شده است كه فقط براي مصارف نمايشگاهي به كمپاني هاي بزرگ فروخته شده. قيمت اين تلويزيون ها از 700 هزار تومان شروع شده و تا 2 ميليون تومان هم افزايش پيدا مي كند. برخي از انواع 60 تا 65 اينچي آنها هم هستند كه داراي قيمتي نزديك به 5 ميليون تومان مي باشند.


به هر حال واقعيت اين است كه هر چقدر بيشتر براي يك تلويزيون پلاسما هزينه كنيد به همان اندازه نيز از امكانات بيشتري برخوردار مي شويد. تلويزيون هاي پلاسما اصولاً داراي كنتراست رنگي بالايي مي باشند و تشخيص رنگ سفيد و سياه و خاكستري در آنها بالاستو به همين دليل تصويري كه فرد در نمايشگر پلاسما مشاهده مي كند نسبت به تصوير LCD از وضوح بالاتري برخوردار مي باشد. اين ويژگي منحصر بفرد سبب مي شود كه تصاوير اكشن و تند با كيفيت مطلوبي نمايش داده شوند و تصاوير دچار سكته و يا شطرنجي شدن نشوند. يكي از مشكلات تلويزيون هاي پلاسما اين است كه طوري برنامه ريزي شده اند كه كيفيت برنامه هاي تلويزيوني معمولي و ساير DVD هاي معمولي را نيز به كيفيت HD تبديل مي كنند و همين امر سبب مي شود تصويري خروجي قدري كدر، خشك، و خشن شود.





گرانترين تلويزيون پلاسما مدل هاي 1080p هستند كه رزولوشن تصوير آنها 1920 در 1080 است. هر چقدر صفحه تلويزيون پلاسما كوچكتر باشد، براي دريافت تصاوير با كيفيت بهتر بايد به آن نزديكتر شد. به عنوان مثال بهترين وضعيت قرار گرفتن از يك تلويزيون پلاسماي 50 اينچي چيزي در حدود 4 متري آن است و تنها در اين فاصله است كه قادر به دريافت وضوح اصلي تصاوير خواهيد بود.





مانند CRT (لامپ تصويرهاي معمولي) تلويزيون هاي پلاسما نيز براي توليد نور از سنسورهاي فسفري استفاده مي شود. از اينرو اگر صفحه نمايش براي مدت زمان زيادي بر روي يك تصوير بدون حرمت باقي بماند، لامپ تصوير تلويزيون مي سوزد. كه البته شما مي توانيد با قرار دادن نمايشگر بر روي وضعيت نرمال و تنظيم نور از اين مشكل جلوگيري بعمل آوريد.





يكي ديگر از مواردي كه در مورد ست پلاسما بايد به آن توجه كرد سيستم صوتي (Audio System) آن مي باشد. تلويزيون هاي پلاسما فقط داراي بلندگوهايي بر روي خود تلويزيون هستند كه يا در دو طرف و يا در زير آن جاي مي گيرند و شامل بلندگوهاي جانبي براي پخش قوي تر صدا نيستند و اگر خواهان برخورداري از صداي قوي و با كيفيت هستيد بايد هزينه اي را به صورت جداگانه براي خريد اسپيكر بپردازيد.





LCD




صفحه هاي نمايش LCD از 15 اينچ شروع شده و تا 65 اينچ ادامه پيدا مي كنند و همگي مجهز به اسپيكر و تيونر مي باشند. از نظر قيمتي انواع 21 تا 24 اينچي آن را مي توان با مبلغي نزديك به 400 هزار تومان خريداري كرد. از آنجايي كه اخيراً قيمت ها افت چشمگيري داشته اند قيمت مدل هاي 50 اينچي هم كاهش پيدا كرده و پيش بيني مي شود كه تا چندي ديگر با قيمت تلويزيون هاي پلاسما برابري كنند. بر طبق برآوردها قيمت اين تلويزون امسال در مقايسه با سال گذشته چيزي در دود 22% كاهش دربرداشته.


معمولاً وضوح تصوير LCD به خاطر پايين بودن ميزان كنتراست رنگ آن از رقيب خود پلاسما پايين تر است. به اين معنا كه زمان بيشتري را مي برد تا بتواند تفاوت ميان رنگ هاي سفيد و مشكي را تشخيص دهد. كه اين مسئله به ويژه در تصاوير فيلم هاي اكشن و حركات تند و گاهي اوقات بازي هاي ورزشي باعث كاهش كيفيت تصوير مي شود. توجه داشته باشيد كه اين كند بود تشخيص رنگ در ميلي ثانيه مطرح مي شود؛ اما با پيشرفت تكنولوژي اين مشكل نيز در حال برطرف شدن است.





تلويزيون هاي LCD در حدود 1 تا 2 اينچ باريكتر از تلويزيون هاي پلاسما هستند و در هنگام تماشا بايد در زاويه ي مشخصي نسبت به آن قرار بگيريم يعني در صورت بلند شدن، نشستن، و يا تغيير زاويه شاهد تغيير كيفيت، وضوح، و شفافيت تصاوير هستيم كه در تلويزيون پلاسما يك چنين مشكلي وجود ندارد. اما از طرف ديگر LCD مشكل سوختن لامپ تصوير را ندارد، صفحه نمايشگر آن در اتاق هاي خيلي روشن هم قابل ديدن است و داراي كليه استاندارهاي مورد نياز براي يك تلويزيون مي باشد. به نرمي كار مي كند، و در زمان كار كردن گرم نمي شوند و نياز به فن هاي خنك كننده پر سر صداي پلاسما هم ندارند.





يكي ديگر از مزاياي LCD هاي باريك اين است كه به شما اجازه مي دهند آنها را هر كجا كه دوست داشته باشيد قرار دهيد و حمل و نقل و جابجايي آنها نيز راحت است.





انتخاب درست





مناسب بودن يك تلويزيون با كيفيت HD فقط به بزرگ بودن صفحه نمايش آن ختم نمي شود. انتخاب آنقدر گسترده و امكانات آنقدر وسيع شده اند كه حتي گاهي اوقات برخي از كارشناسان خودشان هم نمي دانند كه بايد چه توضيحي در مورد تفاوت هاي مدل هاي مختلف بدهند. در هنگام خريد تنها نبايد به بزرگي صفحه نمايش توجه كنيد و بهتر است نكات زير را هم مورد توجه قرار دهيد:





مهم: ميزان كنتراست





كنتراست رنگ معياري است براي تشخيص تفاوت موجود ميان روشنترين سفيد و تيره ترين سياهي كه در يك لحظه از جلوي چشمان ما مي گذرد. هر چقدر كنتراست بالاتر باشد، صفحه نمايش توانايي نمايش تصاوير واضح تري را دارد. در حقيقت مي توان به آن به عنوان فيلتري نگاه كرد كه توانايي جذب و انعكاس نور را افزايش داده ، فشار زيادي به چشم وارد نمي كند و مبين ميزان e-tone يا همان تفاوت ميان تم سياه و سفيد است. به زبان ساده تر مي توان گفت كه هر چقدر كنتراست رنگ بيشتر باشد، كيفيت تصوير نيز بالاتر مي رود. ميزان كنتراست رنگ تلويزيون هاي LCD از 600:1 شروع مي شود و اين در حالي است كه اين رقم در تلويزيون هاي پلاسما 1000:1 مي باشد و در اينجا برتري پلاسما نسبت به LCD كاملاً روشن مي شود.





مهم: نسبت پهنا به ارتفاع





اين مورد ارتباط بين طول تصوير نسبت به عرض آنرا مشخص مي كند. نسبت فوق در تلويزيون هاي نسل گذشته چيزي در حدود 4:3 بوده. اين رقم در مدل هاي صفحه عريض امروزي 16:9 مي باشد. و دليل نمايش بهتر DVD ها در اين تلويزيون ها نيز همين مورد است چراكه كليه فيلم ها از 50 سال پيش تا كنون با اسپكت 1.85:1 ساخته شده اند كه خيلي نزديك به نسبت تلويزيون صفحه عريض كه 16:9 است يا 1.78:1 مي باشد.





ورودي ويدئو





تعداد و نوع ورودي هاي ويدئوئي كه در تلويزيون وجود دارد مشخص مي كند كه شما مي توانيد چه دستگاهاي ديگري را به تلويزيون خود اتصال دهيد. انواع اين ورودي ها به شرح زير مي باشند:




كامپوزيت: اين نوع ورودي داراي پايين ترين كيفيت اما بالاترين رنج سازگاري است. هر دستگاهي كه داراي ورودي ويدئو باشد، حتماً شامل ورودي كامپوزيت هم هست. دستگاه مورد نظر را مي توانيد با استفاده از يك سيم رابط 75 اهمي با جك RCA به تلويزيون متصل كنيد.




S – ويدئو: اين سيستم ورودي، كيفيت بالاتري را ايجاد مي كند و اغلب دستگاهها بجز سيستم هاي VCR شامل اين ورودي مي باشند. براي اتصال داراي يك سيم مخصوص بخود مي باشد و با استفاده از سوكت هاي مولتي پين قابليت اتصال را پيدا مي كند.




كامپوننت: اين ورودي براي اتصال رسيورهاي ماهواره اي، دستگاه DVD، و بلو ري (Blue Ray) كاربرد دارد كه با يك سيم سه سر 75 اهمي به تلويزيون متصل مي شود.




VGA (آرايه گرافيك تصوير)




سيستم اتصال آنالوگ RGB كه در ابتدا در ساخت كامپيوتر ها مورد مصرف قرار مي گرفت




DVI (آرايه تصويري ديجيتال)




يكي از پر كيفيت ترين انواع ورودي هاست. اين سيستم اتصال ديجيتالي تصاوير مي تواند تنها با كمك يك آدابپتور به سيستم هايي كه داراي خروجي HDMI هستند متصل گردد. همچنين مي توان از آن براي اتصال تلويزيون به كامپيوتر نيز كمك گرفت كه به اين منظور يك سيم مخصوص به انضمام سوكت مولتي پين مورد نياز است.




HDMI (آرايه كيفي مولتي مديا)



مي توان گفت اين مشخصه همان سيستم DVI است با اين تفاوت كه صداي ديجيتال و لينك كنترل هم به آن اضافه شده و در شمار اصلي ترين مشخصه هاي تلويزيون هاي نسل جديد قرار مي گيرد. براي اتصال Blue-Ray به تلويزيون نيز از همين مورد استفاده مي شود. بايد موقع خريد به اين مطلب توجه كنيد كه تلويزيون منتخب شما داراي چند ورودي HDMI مي باشد. سعي كنيد حداقل 3 تا 4 ورودي HDMI داشته باشد تا بتوانيد در آن واحد دستگاههاي مختلفي را به آن متصل نماييد. شركت هاي بزرگ توليدي براي اين قسمت نام انحصاري و تبليغاتي مخصوص به خودشان را انتخاب مي كنند. به عنوان مثال توشيبا نام CE-Link و سامسونگ نام Anynet را براي انتخاب كرده است.




مهم: رزولوشن



رزولوشن به توانايي نمايش يا تشخيص تعداد زيادي پيكسل در واحد مساحت اطلاق مي گردد. نمايشگرهاي غير CRT مانند تلويزيون هاي پلاسما و LCD داراي آرايه هاي ثابت تعداد پيكسل مي باشند به اين معناكه داراي رديف ها و ستون هايي هستند كه در هر لحظه خاموش و روشن مي شوند تا رنگ هاي مورد نظر را توليد نمايند. در هر ستون و در هر رديف تعداد پيكسل هاي معيني وجود دارند مثلاً برخي از نمايشگرها داراي رزولوشن 640 در 480 و برخي ديگر 1280 در 720 هستند. ميزان كنتراست و رزولوشن دو عامل اساسي و موثر بر روي كيفيت تصاوير مي باشند.




كيفيت رزولوشن هاي ديجيتال فعلي در يكي از 5 فرمت زير ارائه مي شود: 480i ، 480p ، 720p ، 1080i و 1080p كه فرمت 480i همان فرمتي است كه در تلويزيون هاي آنالوگ قديمي مورد استفاده قرار مي گرفت. با توجه به تفاوت قيمت ناچيزي كه ميان مدل هاي 720p و 1080p وجود دارد، ما به شما توصيه مي كنيم كه از بين اين دو مدل، 1080p را انتخاب كنيد. به هر حال تلويزيون وسيله اي است كه مي خواهيد ساليان دراز از آن استفاده كنيد بنا براين بهتر است از همين حالا سرمايه گذاري مطمئن و درستي بر روي آن داشته باشيد.




قدري مهم: اندازه صفحه نمايش



سايز صفحه نمايش مهم است. البته تنها به اين دليل كه شما بودجه خريد يك تلويزيوني 65 اينچي را داريد به آن معنا نيست كه حتماً بايد آنرا خريداري نماييد. در نظر بگيريد كه مي خواهيد تلويزيون را در چه فضايي قرار بدهيد. براي تعيين بهترين محل قرار گرفتن از تلويزيون اندازه صفحه نمايشگر (به اينچ) را در عدد 2 ضرب كنيد. عدد بدست آمده مبين بهترين فاصله شما براي تماشاي تلويزيون است. ماشين حساب ها را آماده كنيد: به عنوان مثال يك تلويزيون 52 اينچي ا در نظر مي گيريم؛ بهترين نقطه براي تماشاي اين تلويزيون قرار گرفتن در فاصله 104 اينجي از آن مي باشد يعني در حدود 8.6 فوت عقب تر از تلويزيون. البته لازم نيست بطور 100% يك نقطه مشخص را به عنوان مركز تماشاي تلويزيون در نظر بگيريد، فقط هنگام خريد به اين نكته هم توجه داشته باشيد.




قدري مهم: تيونر داخلي



بيشتر تلويزوين هاي صفحه مسطح داراي تيونر مخصوص براي گرفتن برنامه تلويزيون هاي آنالوگ هستند ولي برخي از انواع تجاري اين تلويزيون ها فاقد تيونرهاي داخلي هستند. اين اتفاق بيشتر در تلويزيون هاي پلاسما روي مي دهد. به هر حال اگر تمام برنامه هاي خود را از طريق شبكه هاي ديجيتال دريافت مي كنيد، نيازي نيست تلويزيون شما داراي چنين آيتمي باشد، اما اگر مي خواهيد برنامه هاي پخش شده از شبكه هاي آنالوگ را هم دريافت كنيد بايد تلويزيوني بخريد كه داراي تيونر داخلي باشد تا تصوير واضحي را مشاهده كنيد.




قدري مهم: توانايي پوياسازي (Refreshing)



ميزان پويا سازي به تعداد تصاوير جديدي اطلاق مي شود كه در واحد ثانيه روي صفحه تلويزيون نقش مي بندد. استاندارد پوياسازي 60 بار در ثانيه و يا 60 هرتز مي باشد. اخيراً انواعي از LCD ها به بازار عرضه شده اند كه نرخ پويا سازي آنها 120 هرتز مي باشد. اين مزيت كمك مي كند كه تصاوير تند و پشت سرهم ديگر در LCD ها تار و منقطع ديده نشوند. اشكال اصلي اين است كه اگر از تكنولوژيي بالايي به اين منظور بهره گرفته شود تصاوير با كيفيت خوبي پخش مي شوند، اما اگر اين كار با استفاده از تكنولوژي پايين و محدود انجام پذيرد سبب مي شود تصاوير غير طبيعي جلوه كنند. روي برخي از ريموت كنترل هاي تلويزيون ها مستقيم خاموش كردن پويا سازي وجود دارد كه اگر تمايلي به استفاده از آن نداشته باشيد، مي توانيد آنرا خاموش كنيد.




هر چند به دليل رقابت هاي بازاري اين امكان بر روي برخي از تلويزيون هاي پلاسما نيز نصب مي شود اما از آنجايي كه داراي قابليت بالايي در پردازش سريع رنگ ها هستند نيازي به پويا سازي 120 هرتز ندارند.




امكانات فرعي: پرت اينترنت



برخي از تلويزيون هاي HD شامل پرت هاي اينترنت هستند تا كاربر بتواند از طريق تلويزيون خود به اينترنت نيز دسترسي پيدا كند. اين امكان توانايي دسترسي به شبكه هاي داخلي را نيز ميسر مي سازد. كمپاني هاي مختلف امكان متفاوتي را براي اين ويژگي در نظر مي گيرند، بنابراين قبل از هزينه كردن اطلاعات كافي در اين زمينه را بدست آوريد.




امكانات فرعي: پرت USB



برخي از تلويزيون هاي HD مجهز به پرت USB مي باشند. از اين طريق مي توانيد حافظه هاي جانبي را به تلويزيون اتصال داده و از آن طريق عكس، كليپ هاي ويدوئويي، و يا موسقي را از تلويزيون پخش كنيد. هر كس بسته به نياز خود مي تواند نوع مورد نظر خود را انتخاب كند.



توجه به ريموت كنترل




دستگاه كنترل از راه دوري كه كار با آن ساده باشد تبديل به بهترين دوست شما مي شود و ريموت كنترلي كه كار كردن با آن دشوار باشد تبديل به بدترين دشمن شما مي شود. خوب البته شايد كمي اغراق آميز بود! اما فقط مي خواستيم شما را متوجه اهميت ريموت كنترل كنيم. ابتدا ببينيد كه ريموت كنترل مورد نظر داراي سنسور تاريكي هست كه در فضاي تاريك حسگرهاي آن فعال شده و چراغ هاي روي ريموت روشن شوند تا بتوانيد آنرا به سرعت و بدون نياز به روشن كردن محيط پيدا كنيد. بعد ببينيد كه آيا به طور حسي مي توانيد جاي كليدهاي مختلف را پيدا كنيد. نهايتاً سري به صفحه تنظيمات بزنيد و ببينيد كار كردن با آن برايتان ساده است يا خير.


جذاب ترين نكته در مورد تلويزيون هاي صفحه تخت اين است كه بيش از چند سانتي متر ضخامت ندارند. اين بار كه روزنامه را باز كرديد و تبليغات پر زرق و برق يكي از آنها را ديديد نيم نگاهي به اطلاعات اين مقاله هم بيندازيد.
Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes
Clicky Web Analytics