گوگوش در میان فوتبالیست ها ( علی پروین منصور پور حیدری )



به ترتیت از راست به چپ: محمد دستجردی، علی پروین، جهانگیر نصیری، حاج رحیمی پور، حسن روشن، علی جباری، رضا عادل خوانی، منصور پور حیدری، گوگوش، علیرضا چهارمحالی و غلامرضا مظلومی.

تصاویری که فقط در ایران میبینید!


































































وقتی وسط عکس انداختن پسر خانواده جیش داشته باشه!

زنی كه 17سال سر قبر پسرش زندگی کرد! (+عکس)

جنازه پسرش را در اهواز دفن کردند، ننه علی می‌خواست قربانعلی را بیاورد پیش خودش، پیکر قربانعلی رابه تهران منتقل کردند.با آنکه حالا قربانعلی به او نزدیک شده بود اما نمی‌توانست دوری قربانعلی را تحمل کند. برای همین برای همیشه اسباب‌كشی كرد بهشت زهرا، سر خاك پسرش تا شبها او را در آغوش بکشد.
17 سال زندگی آنها در بهشت زهرا طول کشید، از سال 59 تا 76 تا اینکه ننه علی از پا افتاد.حالا ننه علی توی خانی آباد در خانه دخترش نشسته و می‌گوید: دو تا بچه دارم که هردو اینجا هستند، یکی پیشم نشسته یکی هم اینجا توی قلبم.
ننه علی را خیلی‌ها می‌شناسند، چند سال پیش هر وقت سری به بهشت زهرا- قطعه شهدا ‌زدیم، پیرزن خمیده‌ای را ‌دیدیم كه آهسته از كنار قبرها عبور می‌كند. خیلی‌ها فكر می‌كردند او هم مثل بقیه مادران شهدا هر هفته به دیدار فرزند خود می‌آید ولی او شب و روزآنجا بود و با كسی زندگی می‌كرد كه قرآن كریم اورا زنده می‌خواند.
ننه علی با دست‌های لرزان و فرتوت خود اتاقكی بر مزار پسرش ساخت تا همیشه در كنار او بماند، اما ننه علی حالا دیگر اینجا نیست. مادر شهید قربانعلی درخشان از شهدای انقلاب ایران است كه در سال 57 در اهواز به دلیل مبارزه با رژیم شاه به شهادت رسید. او 17 سال با فرزند شهیدش زندگی می‌كرد.
ننه علی را در بهشت زهرا پیدا نكردیم و وقتی هم با كمك مسئولین روابط عمومی بهشت زهرامتوجه شدیم كه او حالا در خانه دخترش در خانی آباد تهران زندگی می‌كند، هم نتواستیم او را ببینیم.ننه علی این روزها سن‌اش به 90 سالگی می‌رسد، به دلیل كهولت سن دچار آلزایمر شده است و به خاطر اینكه سخت می‌تواند راه برود كمتر بر سر مزار شهید علی درخشان می‌رود.
ننه علی سال59 داغدار پسرش شد و این پایان راه نبود چراكه شهید علی درخشان وقتی كه به مقام شهادت نائل شد در شهر اهواز به خاك سپرده شد و ننه علی علاوه بر غم دوری او نمی‌توانست بر سر مزار فرزندش حاضر شود.بالاخره بعد از 8 ماه ننه علی و خانواده او توانستند پیكر شهید علی درخشان را با اجازه مراجع به بهشت زهرا منتقل كنند ملاقات با ننه علی كار سختی است و به دلیل كهولت سن او نمی‌توانستیم او را از نزدیك ملاقات كنیم.
لاجرم با خانه دختر ننه علی تماس گرفتیم و اصرار‌های مكرر ما برای هم كلام شدن با ننه علی جواب داد و توانستیم چند لحظه‌ای صحبت كنیم، وقتی با توضیحات زیاد دخترش متوجه می‌شود كه می‌خواهیم با او مصاحبه كنیم صدایش را صاف می‌كند و بدون وقفه می‌گوید:« ننه فتح‌اللهی هستم در سال ۱۳۰۰ تو یكی از روستاهای اردبیل همان مرشت زنده شدم و نه فقط ننه علی بلكه ننه تمام شهدای بهشت زهرا هستم. دو تا بچه دارم كه هر دو تا شون اینجا هستند. یكی پیشم نشسته و دیگری اینجا توی قلبم آرام شده.»
از او می‌خواهم كه درباره علی صحبت كند، متوجه نمی‌شود تا اینكه دخترش با صدای بلند برای او توضیح می‌دهد،ننه علی با لهجه شیرینش ادامه می‌دهد:«پسرم علی كه ۲۴ سالش بود تو هواپیمایی كار می‌كرد. امام را خیلی می‌خواست، تو اهواز به خاطر امام خمینی شهید شد.»
ننه علی همسرش را سال‌ها پیش وقتی فرزندانش بسیار كوچك بودند از دست داد و پس از آن به تهران آمد تابا كارگری در خانه‌های مردم بچه هایش را بزرگ كند. اینها را دخترش می‌گوید وقتی كه دیگر ننه علی گوشی تلفن را به او می‌دهد و دیگر نمی‌تواند حرف بزند. البته زندگی ننه علی در بهشت زهرا در آن اوایل با مخالفت‌هایی هم مواجه شده بود.
داماد ننه علی كه خود كارمند سازمان بهشت زهرا است، در این باره می‌گوید: «اوایل حضور ننه علی در بهشت زهرا با مخالفت مسئولین بهشت زهرا مواجه شده بود، و معتقد بودند اگر فردا هركدام از مادران شهدا بخواهند بر سر مزار فرزندان خود زندگی كنند، دیگر نمی‌توانیم این مجموعه را مدیریت كنیم اما دیدند نمی‌توانند با او مقابله كنند و ننه علی 17 سال یعنی از سال 59 تا سال 76 شبانه روز بر سر مزار فرزندش زندگی كرد.
ننه علی زیاد نمی‌تواند صحبت كند‏‏، خیلی نا توان شده است. به‌طوریكه كه دیگر كم می‌تواند بر سر مزار پسرش برود، ننه علی بالاخره روزی تا ابد پیش پسرش آرام می‌گیرد چراكه قبری در كنار قبر پسرش دارد و در همان اتاقك كوچك می‌تواند تا همیشه در كنار پسرش بماند.ننه علی را نتوانستیم ملاقات كنیم اما تنها راهی كه برایمان باقی می‌ماند این بود كه برای او پیغامی بگذاریم: ننه علی برایمان دعا كن... .

عکس دیدنی از جناب گلزار در یک آرایشگاه !!

عکس دیدنی از جناب گلزار در یک آرایشگاه !!




همه چیز درباره ی خود ارضایی !!!

آیا خود ارضایی در مورد زنان گناه است؟ اگر هست چه مجازاتی دارد؟چگونه می توان از اعتیاد روانی به این مسئله رهایی یافت؟
خود ارضایی یا استمنا از نظر اسلام حرام و گناه است و در این جهت فرقی بین دختر و پسر نیست. قرآن کریم می‌فرماید: “هر کس از راهی، غیر از همسرش، شهوتش را دفع کند، از تجاوز کاران است”.[۱] یعنی از حکم الهی و انسانی تجاوز کرده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: “هر کس شهوتش را با دست ( و هر طریق دیگری غیر از مسیر طبیعی و ازدواج) دفع کند، مورد لعنت و نفرت خداوند است”.[۲] امام صادق(ع) فرمود: “خود ارضایی (یا دفع شهوت از غیر مسیر طبیعی) از گناهان بزرگ است”.[۳] نیز فرمود: “خداوند با نظر رحمت به استمنا کننده نمی نگرد”.[۴] فعل حرام، عصیان و مخالفت با فرمان حق تعالی است. کم و زیادش در حکم اصلی تفاوت ایجاد نمی کند. هر مقدار به اندازه خود گناه است. اگر کم صورت گیرد، به اندازه خود و اگر زیاد باشد، به همان اندازه، اما در مورد تعداد دفعات زیاد، گناه دیگری هم هست و آن تکرار گناه است که تکرار و اصرار بر گناه، گناه دیگری محسوب می‌شود.


پیامبر اکرم(ص) فرمود: “لا تنظروا الی صِغِرَ الذنب و لکن انظروا اِلی مَنِ اجتَر أتم؛[۵] به کوچکی گناه منگرید، بلکه بر عظمت و بزرگی کسی بنگرید که نسبت به او گستاخی و نافرمانی کرده‌اید”. از دیدگاه پزشکان استمنا آثار زیانباری بر جسم و روح و روان وارد می سازد که ذیلا مطالبی به استحضار می رسد.

الف. آسیب‏هاى جسمانى‏

۱٫ ضعف و تحلیلِ قواىِ جسمانى‏ کاهش انرژى جسمانى بدن از مضرات مهم و جبران‏ناپذیر خودارضایى است. احساس خستگى عارضه طبیعى انزال است، اگر خودارضایى در شبانه روز به دفعات تکرار شود.این احساس خستگى در ساعات مختلف همراه انسان است. در نتیجه به مرور زمان ضعف و بى حالى در فرد تثبیت شده و یک طبیعت ثانوى براى او ایجاد مى‏کند. کاهش و تخلیه مکرر قواى جسمانى به ضعف عمومى و دائمى بدن و بالاخره به پیرى زودرس مى‏انجامد. … وقتى قلم به دست مى‏گیرم زود خسته مى‏شوم و قدرت نوشتن ندارم، ناچار قلم را روى زمین مى‏گذارم تا وقتى که دستم کمى قدرت پیدا کند و دوباره بنویسم. «نامه‏اى از یک جوان» … آن چه امروز برایم باقى مانده است (از ناحیه این عمل) جسمى نحیف و درهم شکسته است. «نامه‏اى از یک جوان». … با این که ورزشکارم زانوهایم مرتب سست مى‏شود. «پسرى ۱۸ ساله» من که دخترى پر جنب و جوش و داراى چهره‏اى روشن بودم، کم کم به دخترى بى حال، کم تحرک و رنگ پریده مبدل شدم. «دخترى ۱۵ ساله، کلاس اول تجربى» لاغرى، لرزش بدن، پژمردگى،ضعف مفاصل، تشنج، زردى و تیرگى چهره، از نشانه‏ها و عوارض ضعف جسمانى است. متأسفانه ضعف جسمانى به همین جا ختم نمى‏شود ، بلکه کل بدن را ساقط مى‏کد. شخصى که مبتلا به این عمل شوم شود، رفته رفته ضعف شدید در خود احساس کرده، کمر درد او را آزار می دهد تا این که به فلج عمومى بدن مبتلا می شود.

۲٫ ضعف بینایى خود ارضاى به تدریج در نور چشم و قدرت بینایى اثر مى‏گذارد و آن را کاهش مى‏دهد. درجات و شدت ضعف چشم بستگى به درجات و شدت خودارضایى دارد و این به حدى است که گاه به نابینایى منجر مى‏شود. با این که اهل ورزش هستم چشمانم خسته مى‏شود و جلو چشمم تیره و تار مى‏شود به حدى که سرگیجه مى‏گیرم آیا این از عوارض خودارضایى است؟ «نامه‏اى از یک پسر ۱۸ ساله» جوانى که هشت سال مبتلا به خودارضایى بود وقتى مى‏خواست کتابى را بخواند چشم هایش سیاهى مى‏رفت، حدقه‏هاى چشم او بیش از حد معمول گشاد و باز شده بود و در قعر چشم‏هاى خود درد شدید احساس مى‏کرد. (به نقل از مشکلات جنسى نسل جوان). روزى در یکى از خیابان‏هاى یزد چشمم به جوانى حدوداً بیست و پنج ساله افتاد که در اثر نابینایى به همراه برادرش حرکت مى‏کرد، چون با برادرش آشنا بودم جلو رفتم و سؤال کردم: چرا چنین شده است؟ گفت: او مبتلا به انحراف جنسى (خودارضایى) بوده است و دست از این کار برنداشته است تا به این روز افتاد. (همان).

۳٫ آسیب‏پذیرى در برابر بیمارى ها تحلیل رفتن قدرت بدن و قواى جسمانى، بستر پذیرش سایر بیمارى‏ها را فراهم مى‏آورد. جسمى که با خود ارضایى ضعیف شده است نمى‏تواند در مقابل میکروبها و ویروسها از خود دفاع کند. جوانى مبتلا به این عمل شوم بود، در همین حین به یکى از بیمارى‏هاى همراه با تب دچار شد و در همان حال خودارضایى مى‏کرد، در روز ششم بیمارى کاملاً ضعیف شده بود و در نتیجه مرگ او را فراگرفت.

۴٫ آسیب دستگاه تناسلى و ناتوانى‏هاى جنسى و تولید مثل‏ خودارضایى اثرات مهمى در دستگاه تناسلى از خود برجاى مى‏گذارد. دکتر «هوچنین سون» معتقد است که عموم ناراحتى‏هاى مربوط به دستگاه تناسلى از آثار خودارضایى است. بعضى ازاین اثرات عبارت اند از: تورم غدد وذى‏ تورم کانال نطفه‏ تورم قسمت پایینى و عقب کانال ادرار شل شدن عضلات تناسلى‏ خروج بى اختیار منى با کوچکترین حادثه‏ ایجاد قاعدگى نامنظم و خروج ترشحات چرکى و احساس درد هنگام قاعدگى در دختران‏ از بین رفتن پرده بکارت‏ ارضاى ناکامل جنسى و از دست دادن لذت مقاربت بعد از ازدواج‏ ناتوانى و تأخیر تولید مثل به خاطر ضعف مکرر دستگاه تناسلى و انزال زودهنگام‏ بیماریهاى مقاربتى‏ عقیم شدن‏

۵٫ آسیب مراکز عصبى و غدد در مغز در اثر خودارضایى و تحریک زیاد، هیپوتالاموس آسیب مى‏بیند. مغز و مراکز حساس دیگر مکرراً دچار کاهش نسبى جریان خود مى‏شوندن و از این طریق آسیب‏هاى جبران‏ناپذیر و بر آنها وارد مى‏شود. تخلیه‏هاى مکرر عصبى، موجب ضعف اعصاب مى‏شود. خودارضایى‏هاى مکرر، مرکز عصبى را دچار حساسیت و ضعف و خستگى و اختلال مى‏سازد. به گفته یکى از دانشمندان، خود ارضایى موجب ضعف قواى شهوانى و بى رمق و بى جان شدن آنها مى‏شود. به طور کلى اختلال قواى بینایى، شنوایى (مثل صداى زنگ در گوش و وز وز کردن) و… از ضعف و اختلال اعصاب است. … قسمت‏هاى عمده بدن من یعنى قلب و اعصابم به هم ریخته است. «نامه‏اى از یک جوان» و تو اى جوان عزیز به خود آى و این آسیب‏ها را جلوى چشم خویش تابلو کن و با تأملدر این منظره نامطلوب و غیرقابل قبول، خود را از دام این بلا نجات بده. کم خونى؛ کم اشتهایى و مشکلات گوارشى؛ کم خوابى و اختلال در خواب؛ تنگى نفس؛ سر درد و سرگیجه؛ پیدایش تغییرات در نخاع و ستون فقرات. همگى از آسیب‏هاى جسمى خودارضایى هستند.

ب. آسیب‏هاى روحى – روانى‏

۱٫ ضعف حافظه، حواس پرتى و ناتوانى در تمرکز فکرى‏ همان گونه که گذشت، یکى از پى آمدهاى خودارضایى، ضعف و تحلیل قواى جسمانى است و این به نوبه خود ناشى از اختلال در عملکرد سیستم مغز و اعصاب است. اختلال در این سیستم موجب مى‏شود که بخش حافظه کارایى لازم را نداشته باشد. علاوه بر این، شخصِ مبتلا به خودارضایى به خاطر تمرکز در این عمل و توجه نسبتاً مداوم به موضوعات جنسى، حواس پرت و ناتوان در تمرکز فکرى است که این خود عامل دیگرى براى کاهش مستمر حافظه است. از عوامل حفظ و تقویت حافظه آن است که فرد به کارهاى علمى و فکرى مشغول باشد در حالى که شخص خودارضا از کارهاى علمى و فکرى باز مى‏ماند و این خود عامل دیگرى براى ضعف حافظه چنین اشخاصى است. … استعداد کافى داشتم و تحصیل مى‏کردم اما اکنون استعدادم کم شده و مطالب را درست درک نمى‏کنم و با فشار و سختى به تحصیل ادامه مى‏دهم. «نامه‏اى از یک دانش‏آموز»

۲٫ اضطراب دلهره و دلواپسى از ویژگى‏هایى است که دائماً فرد خودارضا را رها نمى‏کند، او مرتب با خود درگیر است و نمى‏تواند با خود کنار آید. افکار آشفته، وسواس فکرى، بى ثباتى، درهم ریختگى فکرى دامن گیر اوست: «نکند کسى بفهمد»، «کى و چگونه این کار را تکرار کنم»، «کى مى‏شود نجات پیدا کنم» و.. لحظه‏اى آرام و قرار ندارد، سرزنش و تحقیر خود به علت ارتکاب گناه، شخصیت او را در هم مى‏کوبد. گاهى تأخیر در ترک و این که بعد از ترک چه مى‏شود، امان او را مى‏گیرد. … آیا با ترکِ خودارضایى باز هم علائم آن باقى مى‏ماند. «امضا: همدم مرگ» … آیا پس از ترک مى‏توانم ازدواج کنم و صاحب فرزند شوم؟ آیا بخشوده خواهم شد؟ «نامه‏اى از یک جوان» آن چه امروز از این عمل برایم باقى مانده است، روحى متزلزل و بغض و نفرتى متراکم است. «نوجوان ۱۷ ساله تهرانى»

۳٫ افسردگى‏ بى احساسى و بى تفاوتى، بى نشاطى و بى ذوقى، سستى و گوشه‏گیرى، غم و اندوه، عدم علاقه به امور هنرى، ورزشى، مسائل معنوى و… همگى از نشانه‏هاى بارز و حتمى افسردگى است. ۴
. پرخاش‏گرى و بداخلاقى‏ شخصِ خودارضا نسبت به کوچک‏ترین محرک محیطى حساس است، حوصله گفت و گو با دیگران را ندارد، زود رنج است و سریعاً از کوره در مى‏رود، به نور زیاد، صدا، رفت و آمد و… حساسیت فوق‏العاده دارد.

۵٫ یأس از زندگى‏ … در سنین ۱۶ یا ۱۷ سالگى دو مرتبه دست به خودکشى زدم ولى موفق نشدم، اکنون در میان توفان مرگبارى به این سو و آن سو مى‏روم، شاید هم یک سویش نابودى باشد. «نامه‏اى از یک جوان» … تصمیم گرفته‏ام اگر راهى برایم نباشد خودکشى کنم…. «دختر ۱۸ ساله تهرانى»

۶٫ از بین رفتن خلاقیت‏ها، توانایى‏ها و سرکوب شدن استعدادها.

. عدم اعتماد به نفس و احساس حقارت، ضعف اراده.

ج) آسیب‏هاى اجتماعى
۸٫ هوس باز و بى‏بند و بار شدن و اعتیاد به ارضاى جنسى نامشروع. ۹٫ بى عاطفه، کم رو و خجل. ۱۰ ۱۱٫ از بین رفتن صفاى دل و بى علاقه‏گى نسبت به امور معنوى، مجالس دعا، جماعات و… . ۱۲٫ احساس گناه، عذاب وجدان. ۷٫ عدم میل به تحصیل، مطالعه، تحقیقات علمى و فعالیت‏هاى فکرى. ‏ خودارضایى یک حس گریز از اجتماع پدید مى‏آورد که در اثر افراط و تکرار در او ریشه‏دارتر خواهد شد. فرد در گوشه‏اى خود را منزوى و به افکار دور و دارز مى‏پردازد. توجه به لذات شخصى، سبب سستى روابط اجتماعى مى‏گردد و حیات جمعى را دچار مخاطره مى‏سازد. فردِ خودارضا به غیر از میل به انزواجویى در عرصه اجتماعى نیز با مردم جوششى ندارد و از زندگى جمع احساس لذت نمى‏کند. اینجاست که نه تنها شخصیت اجتماعى و انسانى چنین افرادى تدریجاً متزلزل شده بلکه جامعه نیز از وجود نیرو جوان و پرانرژى محروم گردیده است و در دراز مدت موجب اختلال در نظام اجتماعى مى‏شود. این دسته از آسیب‏ها عبارت اند از:

۱٫ بى آبرویى؛

۳ .انزواى اجتماعى، طرد شدن از جامعه و مشکل دوست یابى؛ ۴٫ مشکلاتى در ازدواج از قبیل: عدم پذیرش در خواستگارى‏ اکنون خواستگاران فراوانى دارم که هر یک از دیگرى بهتر هستند. به دلیل همین مسأله (خودارضایى و از دست دادن بکارت) است که مجبورم به خواستگارانم جواب رد بدهم بدون اینکه پدر و مادرم علت نپذیرفتن من را بدانند. «دخترى ۱۸ ساله از تهران» بر اثر خودارضایى دامنم لکه دار شده و حالا خواستگاران فراوانى دارم که هرکدام از دیگرى بهتر است. به من بگویید چه کار کنم. «نامه‏اى از یک دختر جوان» بى میلى به ازدواج و تأخیر در آن‏ بى میلى به همسر ناتوانى در مقاربت صحیح و ارضاى جنسى خود و همسر ناسازگارى خانوادگى‏ سرد بودن کانون خانواده‏ ناتوانى در برابر مشکلات و سختى‏ها پس از ازدواج‏ طلاق و متزلزل شدن کانون خانواده‏ ۵٫ افت تحصیلى‏ این کار روى تحصیلات من به شدت اثر گذاشت، من که تا سال سوم راهمایى جزء شاگردان خوب کلاس بودم، در سال سوم راهنمایى، ثلث اول یک تجدیدى آوردم. «دختر ۱۵ ساله» ۲٫ مشکلات خانوادگى؛

۶٫ بزهکارى‏

۸٫ لذت نبردن از دوستى‏ها و مهر و محبت‏ها در روابط با پدر و مادر، بستگان و دوستان و بالاخره بریدن از آنان. ۹٫ از بین رفتن عزت، پاکدامنى، شرف و حیا. ۱۰٫ انحطاط و انحراف فکرى و عملى خود و به انحراف کشیدن دیگران. ۱۱٫ ایجاد خطرات اجتماعى براى خانواده خود و نوامیس دیگران. ۱۲٫ سوء استفاده جنسى و تجاوز به کودکان. ۱۳٫ ترویج و اشاعه فحشا و منکرات. ۱۴٫ شیوع بیمارى‏هاى مقاربتى در جامعه. ۱۵٫ حسادت و بدبینى. ۷٫ عدم علاقه نسبت به فداکارى، خدمتگزارى به همنوعان و…

د) آسیب‏هاى معنوى و اخروى
‏ همه آسیب‏هاى سه گانه که سخن از آنها به میان رفت قابل اصلاح و جبران است اما آسیب معنوى به این راحتى قابل جبران نیست چون اولاً: آسیب به قلب و دل است که هیچ بعد از وجود آدمى به ارزش، کارایى، حساسیت و لطافت قلب و دل او نیست. به تعبیر قرآن و روایات اسلامى، گناه به انسان سرازیر مى‏شود و آن را فاسد و از کار مى‏اندازد. ثانیاً: این آسیب فقط دنیوى نیست. قرآن کریم مى‏فرماید: چنین نیست که بعضى خیال مى‏کنند، بلکه اعمال خلافشان چون زنگارى بر دل‏هایشان نشسته، لذا از درک حقیقت وامانده‏اند: «کلا بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون»؛ (مطففین، آیه ۱۴) کلمه «ران» در آیه مذکور به معناى زنگار است.

زنگ یا زنگار در امور مادى همان چیزى است که روى فلزات و اشیاى قیمتى مى‏نشیند، همان لایه قرمز رنگى که بر اثر رطوبت هوا روى آهم و مانند آن ظاهر مى‏شود و معمولاً نشانه پوسیدن و از بین رفتن شفافیت و درخشندگى آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است. (تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۴ مطففین.) آرى، بدترین اثر گناه، تاریک ساختن قلب و از میان بردن نور علم و حس تشخیص است. «گناهان از اعضا و جوارح سرازیر قلب مى‏شوند» (همان) مرحوم علامه طباطبایى رحمه الله در تفسیر المیزان (ذیل آین مطففین: ۱۴)مى‏فرماید: از آیه شریفه سه نکته استفاده مى‏شود: ۱٫ اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مى‏دهند؛ ۲٫ این نقش و صورت خاص، مانع آن است که نفس آدمى حق و حقیقت را درک کند؛ ۳٫ نفس آدمى به حسب طبع اولیه‏اش صفا و جلایى دارد که با داشتن آن، حق را آن طور که هست درک میکند.

قلب از دیدگاه قرآن جایگاه مهمى دارد قرآن کریم اولاً: قلب را مهم‏ترین مرکز شناخت در انسان معرفى مى‏کند. ثانیاً: بیمارى قلب را مهم‏ترین بیمارى به حساب مى‏آورد و از این بیمارى به تعابیر مختلف و عجیب یاد مى‏کند: قلب بیمار، قساوت قلب، انحراف قلب، زنگار قلب، کور شدن قلب، مهر شدن قلب، قفل شدن قلب و بالاخره از همه مهمتر مردن قلب. که جمعاً بیش از هفتاد و دو مورد آمده است.

در اهمیت گناه از دیدگاه اسلام همین بس که اسلام اولاً: کیفر و اثر آن را منحصر به دنیا نکرده است.(مائده، آیه ۳۳)ثانیاً: از اندیشه و فکر گناه هم منع کرده است تا گناه را از سرچشمه خشک کند. على (ع) مى‏فرماید: کسى که در انجام گناه زیاد فکر کند، بالاخره به گناه کشیده مى‏شود (غررالحکم). ثالثاً: از گناه به عنوان درد و بیمارى یاد کرده است. (على (ع) براى دل‏ها بیمارى‏اى، دردناک‏تر از گناه نیست (بحار الانوار، ج ۷۳، ص ۳۴۲). رابعاً: از رفاقت و دوستى با گنهکار و شرکت در مجالس گناه به شدت نهى کرده است. على (ع): بر فرد مسلمان شایسته نیست که با گنهکار طرح رفاقت و دوستى بریزد. (وسائل الشیعه، ج‏۲، ص ۲۶۹). خامساً: ترک گناه را بهترین عبادت برشمرده است. (على (ع): برترى عبادت، دورى گزیدن از گناه است.)

این‏ها بخش بسیار اندک از هشدارهایى است که اسلام براى دفع اثر زیانبار گناه به انسان‏ها داده است. براى این که به تأثیر گناه بر دل و قلب بیشتر پى ببریم، به عنوان نمونه به ذکر چند روایت اکتفا مى‏کنیم: رسول اکرم (ص) مى‏فرماید: وقتى انسان مؤمن گناهى را مرتکب مى‏شود، لکه سیاهى در قلبش پیدا مى‏شود که اگر دل از آن بکند و توبهکرده و از خداوند آمرزش طلبد دوباره قلبش شفاف مى‏شود و اگر گناه را ادامه دهد، سیاهى تمام قلبش را فرا مى‏گیرد. (تفسیر المیزان، ذیل آیه ۱۴ مطففین) رسول گرامى اسلام(ص): وقتى حرام‏ها نادیده گرفته شود و کسى مرتکب آن‏ها شود، خداوند طورى بر دلش مهر مى‏زند که بعد از آن دیگر قدرت درک و فهم را نداشته باشد. (محمد هویدى، التفسیر المعین.) دیگرى بر قلب وارد شود به جایى مى‏رسد که تمام قلب را فرا گرفته و آن را وارونه مى‏کند. (تفسیر المیزان، ذیل آیه ۱۴ مطففین) ظرف، وقتى وارونه شود هیچ چیز در آن قرار نمى‏گیرد، قلب هم در اثر گناه طورى وارونه مى‏شود که دیگر علم و حقیقت در آن جاى نمى‏گیرد.

خودارضایى هم که اسلام به شدت از آن نهى کرده است شاید از همین بابد باشد که اثر در قلب و دل آدمى مى‏گذارد و آثار روحى و روانى خودارضایى که در بخش (ب) بیان گردید، عمدتاً از همین بیمارى دل ناشى مى‏شود. در این جا چند روایت در مورد اثر معنوى گناه خودارضایى بیان مى‏کنیم به امید آن که تو اى جوان عزیز و برومند، اى که چشم امید پدر ومادر و جامعه به توست، اى آینده ساز خود و جامعه اسلامى و بالاخره تو اى مبتلا به این گنه خانمان‏سوز و هلاکت بار به خود آیى و تا دیر نشده خود را از این مهلکه و باتلاق نجات دهى، بدان که مى‏توانى، حتماً مى‏توانى! ۱٫ امام صادق(ع): روز قیامت خداوند با شخص خودارضا گفت و گو نمى‏کند و از چشم خدا مى‏افتد. (میزان الحکمة، ح ۱۸۷۴۹) ۲٫ رسول خدا(ص): لعنت خدا و ملائکه خداوند و تمام بشر بر شخص خودارضا. (همان، ح ۱۸۷۴۸) ۳٫ رسول خدا(ص): کسى که خودارضایى مى‏کند، ملعون است. (همان، ح ۱۸۷۵۱) ۴٫ امام صادق(ع): خودارضایى گناه بزرگى است که خداوند در قرآن از آن نهى فرموده است. (همان، ح ۱۸۷۵۰) ۵٫ امام صادق(ع): براى کسى که خودارضایى کند در قیامت عذاب دردناکى در نظر گرفته شده است. (همان، ح ۱۸۷۴۹) در پایان توجه شما را به تحقیقى که حاصل بررسى ۴۰۰ نامه رسیده از نوجوانان کشور به برنامه آینده سازان صداى جمهورى اسلامى در دى ماه ۱۳۶۷ است جلب مى‏کنیم.

طبق این تحقیق افرادى که مبتلا به خودارضایى مى‏باشند. به ناراحتى‏هاى زیر مبتلا گشته‏اند: ۱٫ ضعیف شدن چشم؛ ۲٫ لاغر شدن صورت؛ ۳٫ ضعف اعصاب؛ ۴٫ تحلیل رفتن بدن؛ ۵٫ سردرد و سرگیجه؛ ۶٫ سرماخوردگى زود به زود؛ ۷٫ کم خونى؛ ۸٫ سست شدن زانو؛ ۹٫ سیاه شدن دور چشم؛ ۱۰٫ ضعف حافظه؛ ۱۱٫ زرد شدن صورت؛ ۱۲٫ ضعف و اختلالات شنوایى؛ ۱۳٫ جوش صورت؛ ۱۴٫ گوشه‏گیرى؛ ۱۵٫ اختلال در خواب؛ ۱۶٫ ایجاد حالت وسواس و تردید؛ ۱۷٫ افت تحصیلى. برای جلوگیری از خود ارضایی به نکات زیر توجه فرمایید:

۱-بر اساس تحقیقات به عمل آمده، بیشتر افراد مبتلا به استمنا اظهار کرده اند ، آن قدر اراده ندارند تا بتوانند دست از این کار بردارند. اینان خود را غریقی می بینند که میان امواج خروشان دریا گرفتار شده اند، در حالی که حقیقیت این نیست. در طول زندگی به موازات رشد بدنی، اراده نیز تعمیق می یابد و انسان در هر شرایطی قادر به تسلط بیشتر بر خواسته های خود می باشد.

بنابراین اولین راهکار تقویت اراده است. عواملی در تقویت اراده مؤثر است مانند: ۱ـ تمرکز بخشیدن به فعالیت های گوناگون. ۲ـ توجه به عبادات به ویژه نماز که تمرین تمرکز فکر است. ۳ـ پایان رسانیدن کارهای نیمه تمام. ۴ـ تلقین مثبت. همواره به خود این گونه تلقین کنید که ارادة انجام این کار را دارید و شکست مفهومی ندارد. تلقین در ترک عادات نامطلوب و غلبه بر خودارضایی مؤثر است. پل ژاگو می گوید: «وقتی بخواهیم با عادت زشتی ستیزه کنیم، ابتدا باید نتایج نامطلوب آن را در نظر مجسّم سازیم، بعد منافعی را که در نتیجة ترک آن عاید می شود، در روح خود تصور کنیم، در نتیجة این عمل، هر بار که چنین نمایشی در روح خود می دهیم، بر آن تحریک یا وسوسه چیرگی یافته و لذت ترک آن را در خود احساس می کنیم. اگر تلقین به نفس را بلافاصه پیش از خواب اجرا کنیم، مؤثر تر از مواقع دیگر خواهد بود. به طور کلی، متمرکز ساختن فکر در کاری که می خواهیم برای اجرای آن فردا صبح در فلان ساعت بیدار شویم کافی است». بنابراین باید خود را باور کنید و ترس و شکست را به خود راه ندهید. بدانید که اگر بخواهید می توانید. این جمله شعار نیست، بلکه در عمل نیز افراد زیادی توانسته اند بر عادات ناپسند غلبه کنند و به حال طبیعی برگردند.

۲ـ گسترش دایره ارتباطات: افراد مبتلا به انحرافات اخلاقی و جنسی معمولاً از بُعد ارتباطی، آسیب دیده و تنهایی را برگزیده اند. درمان خودارضایی وقتی میسر است که از انزوا خارج شوید و به جمع بپیوندید. در محیط دانشگاه در فعالیت های فوق برنامه مانند اردوهای دانشجویی یا فعالیت های هنری مانند شعر، سرود، بازی در نمایش، تئاتر و غیره حضور فعال داشته باشید. ۳ـ تغییر زاویه نگرش و عمل: یکی از شیوه های درمان خودارضایی، تغییر جهت دادن انرژی روانی جوان از هدف های جنسی به هدف های فرهنگی و هنری است. البته انتخاب اهداف مذکور بستگی به استعدادها و توان های جوان دارد. گرایش به معنویت یک نوع تصعید نیز می تواند حساب شود. به طور کلی منظور آن است که هر وقت خواستید به عادت ناپسند روی آورید، فوراً خود را مشغول کار دیگری کنید که به آن علاقه دارید. ۴ـ مثبت گرایی: هرگونه منفی گرایی و احساس پوچی، درمان خودارضایی را به تأخیر می اندازند، در عوض اصلاح فکر و مثبت گرایی، گام مؤثری در ترک خودارضایی محسوب می شود. قطعاً درگذشته موفقیت هایی داشته اید، مانند موفقیت در درس ها یا حرفه و شغل که بسیاری از جوانان آرزوی آن را دارند. این پیروزی را مورد توجه قرار دهید و بر نقاط مثبت خویش و خود باوری و ایمان به خود پافشاری کنید. در این صورت احساس می نمایید هنوز قادرید زندگی نوینی را بیافرینید. ۵ـ امید آفرینی: بیش تر افرادی که دچار خودارضایی شده اند، از دو جهت نگرانی دارند: از گذشته و از عوارض جسمی و روانی.از این رو احساس نا امیدی می کنند ؛ در حالی که آنان نباید تصوّر کنند بعد از چند بار توبه و شکستن آن، دیگر امیدی وجود ندارد. در توبه همیشه به روی بندگان گناهکار باز است و امکان بازگشت فراهم می باشد. این درگه ما درگه نومیدی نیست صد بار اگر توبه شکستی باز آی امام باقر(ع) فرمود: «محبوب ترین افراد پیش خدا گناهکارانی هستند که بیشتر در معرض گناه بوده و توبه کرده اند. کافی است از صمیم دل توبه کنید و بر ترک گناه تصمیم بگیرید. اگر این اتفاق بیفتد، مانند کسی هستید که اصلاً گناهی مرتکب نشده است. در مورد زیان های جسمی و روانی ناشی از خود ارضایی مانند احساس درد در ناحیه چشم و گودی چشم و غیره، همة این عوارض، در پرتو معالجات و تدابیر درمانی قابل جبران است. ۶ـ درمان تدریجی: ترک عادت نامطلوب به طور ناگهانی و دفعی امکان پذیر نیست، بلکه هرگونه تغییر نیازمند فرصت بخشیدن وگذشت زمان خواهد بود، پس مرحله به مرحله پیش بروید و از ادامة کار خسته نشوید. ۷ـ پرورش معنویت: نماز بهترین راه ارتباطی با خدا است و سد پولادینی در برابر امواج گناه به حساب می آید، پس نماز عاملی تهاجمی علیه انحرافات است. هر چه می توانید رابطة خود را با خدا تقویت کنید و نماز را با توجه کامل بخوانید. خود را در برابر وسوسه های شیطانی مسلّح سازید. هر روز قرآن بخوانید و دعاهای مورد علاقه به ویژه مناجات شعبانیه همراه با معنای آن را زمزمه کنید. ۸ـ ورزش: یکی از عواملی که هم در پیشگیری نقش دارد و هم در درمان، ورزش است، از جمله کوهنوردی که انرژی های متراکم را در مسیر سالم به جریان می اندازد. ۹ـ ازدواج: در اولین فرصت ازدواج کنید، حتی اگر به صورت نامزدی و عقد کردن انجام گیرد. ۱۰ـ رژیم غذایی: از خوردن غذاهایی که مقدار زیادی کالری دارد، اجتناب کنید. ۱۱ـ درمان طبی: در مواردی لازم است به متخصص مراجعه کنید. تزریق نوعی هورمون موجب تعادل تمایلات می شود. ۱۲ – به صورت طاق باز نخوابید و از دمر خوابیدن به گونه اى که شکم و سینه ها روى زمین قرار گیرد, اجتناب کنید و از قرار دادن پا روى پاى دیگر هنگام خواب خوددارى شود. ۱۳ – پیوسته با لباس گشاد و آزاد بخوابید و از خوایدن با شورت پرهیز کنید. هرگز در یک اتاق دربسته وخلوت نخوابید و عادت کنید اتاق خوابتان مقدارى روشنایى داشته باشید. ۱۴ – نگه داشتن ادرار و مدفوع , علاوه بر ایجاد سنگ کلیه و مثانه و بیمارى هاى انگلى و قارچى و بالارفتن میزان اورهء خون , باعث فراهم شدن زمینه اى مساعد براى بیمارى هاى جنسى واستمنا است . ۱۵ – از توقف زیاد در توالت جدّاً بپرهیزید. مخرج بول و غایط همیشه با آب سرد شست و شو داده شود و از شستن با آب گرم خود داری نمایید. مگر درمواقع بیمارى یا حساسیت از پاک کردن با دستمال کاغذى و غیره . در حمام کردن نیز به این مسئله توجه داشته باشید که آب چندان گرم نباشد. ۱۶ – از پوشیدن لباس زبر یا بسیار نرم اجتناب شود. هم چنین از پوشیدن لباس هاى کیپ وچسبان مانند شلوار جین خوددارى گردد. ۱۷ – سعى کنید هفته اى دو روز و یا اقلاً یک روز, روزه بگیرید و شب ها, غذاى سبک بخورید; زیرا در کاهش و تعدیل غریزهء جنسى مؤثر است . از مصرف غذاهاى داراى مواد پروتیینى زیاد و ادویه و غذاهایى که طبیعت گرم دارند, مانند عسل و خرما و موز و یا پیاز و سیر خوددارى کنید. بیش تر از لبنیات مخصوصاً ماست و هم چنین سبزى ها به خصوص کاهو و کلم استفاده کنید.

روش های ترک خود ارضایی

۱- سعى کنید همیشه پیش از خواب مثانه خود را تخلیه کنید و شب‏هاى به خصوص غذایى سبک میل کنید.

برادر عزیزم مجدداً تکرار میکنیم که سعى در پایبندى به دستورالعملها است که مفید خواهد بود، لذا تلاش کنید که کاملاً دقیق و صحیح به آنها عمل کنید. اما باید خاطرنشان سازیم که عوارض استمناء خیلى زیاد است و آنچه شما در لابلاى نامه خود اشاره کرده و برشمرده‏اید از عوارض زشت و منفى این عمل پلید است، مثلاً عدم تمرکز حواس، پرخاشگرى، عصبانیت زود و سریع، تار شدن چشمان، کاهش دقت، لرزش دست‏ها و. جملگى از عواقب زشت این عمل است که در صورت استمرار حتى افکار و روحیات شما را نیز تهدید مى‏کند ولى با پاک ساختن رفتار خود از آن عمل زشت این عوارض منفى نیز از بین رفته و فردى پاک و وارسته خواهید شد و از زندگى خود لذت مى‏برید، بنابراین به منظور فرار از پیامدهاى منفى این عمل زشت لازم است هر چه سریع‏تر و کامل‏تر به دستورالعمل‏هاى فوق‏الذکر عمل کنید و دیگر هرگز به سراغ آن عمل نروید. توجه داشته باشید که اگر دستورالعمل‏هاى فیزیولوژیکى فوق مانند شماره‏هاى ۱ تا ۱۰ را عمل کنید، دیگر دچار نعوظ صبحگاهى نیز نخواهید شد.
امیدواریم با عمل به برنامه ارائه شده، دیگر نیازمند ارتباط با جنس مخالف هم نباشید، همان‏گونه که پاکى چنین اقتضاء مى‏کند و از جمله دستورهاى اکید ما همین است چه با ارتباط با جنس مخالف نیروى شهوانى تحریک مى‏شود و چون زمینه ارضاى صحیح نمى‏یابید به خودارضایى منتهى مى‏گردد بنابراین لازم است که هرگز به سراغ ارتباط با جنس مخالف نروید و به هیچ شکلى با آنها ارتباط برقرار نکنید و همان‏گونه که گذشت کاملاً متکبرانه رفتار کنید.
در پایان موفقیت شما دوست عزیز را در تمام مراحل زندگى از خداوند سبحان مسألت نموده و امیدواریم ما را از دعاى خیر خود فراموش نفرمایید. ۲- هرگز شکم خود را بیش از حد معمول پر نکنید بلکه تا چند لقمه دیگر که جاى دارید دست بکشید. ۳- از پوشیدن لباس‏هاى تنگ و چسبان (به خصوص لباس زیر این‏چنینى) اجتناب ورزید. ۴- هرگز فکر گناه را به ذهن خود راه ندهید و از تصور و تخیل امور جنسى و شهوانى سخت پرهیز کنید. ۵- از خواندن، شنیدن، نگاه کردن به امور و تصاویر شهوت‏آفرین دورى کنید. ۶- از خوردن مواد غذایى محرک مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ و غذاهاى چرب اجتناب و یا به حداقل اکتفا نمایید. ۷- از نگاه کردن و دست‏ورزى به اندام جنسى خود پرهیز کنید. ۸- هرگز به رو نخوابید. ۹- هیچ‏گاه تنها در یک مکان نباشید تا فرصت و زمینه گناه از بین برود. ۱۰- براى تخلیه انرژى زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کنید. ۱۱- هیچ‏گاه بیکار نباشید و همیشه براى مشغول ساختن خود به فعالیتى مطلوب و مثبت برنامه داشته باشید. ۱۲- روزه مستحبى بگیرید و اگر قادر نیستید، روزه تربیتى بگیرید یعنى به کمترین مقدار غذا و کم‏حجم‏ترین نوع غذاها اکتفا کنید و وعده غذایى خود را کم کنید. ۱۳- هرگز به نامحرم نگاه نکنید، حتى اگر به ارتباط کلامى با آنها مجبور باشید. ۱۴- با جنس مخالف رفتار متکبرانه داشته باشید، هرگز با روى باز و نرمى با آنها برخورد نکنید. ۱۵- هرگاه افکار جنسى به ذهن شما وارد شد خود را تنبیه کنید. مثلاً با بستن یک کش به مچ دست خود و کشیدن و رها کردن آن به خود هشدار دهید. ۱۶- به بدى گناه و عواقب آن بیاندیشید و تا زمانى که به گناه آلوده نشده‏اید بیشتر در فکر زیان‏هاى خطرات، آبروریزى و عقاب آن باشید. ۱۷- هرگز از رحمت خدا مأیوس نباشید. ۱۸- به محض لغزش فوراً توبه کنیدو سعى کنید که دیگر تکرار نشود. ۲۰- در مجالس مذهبى، دعا و توسل و موعظه زیاد شرکت کنید. ۲۱- از کتبى که جنبه موعظه و بیدارگرى قلبى دارد بهره بگیرید و مقید باشید در روز چند ساعت به مطالعه این‏گونه کتب بپردازید. براى مثال مجموعه کتاب‏هاى شهید دستغیب توصیه مى‏شود به خصوص کتاب گناهان کبیره، قلب قرآن، ایمان، قلب سلیم و معاد و. ۲۳ – به معاد و قیامت فکر کنید. ۲۴- ذکر لاحول ولا قوة الا باللَّه را زیاد برزبان جارى سازید. ۲۵- عبادت‏هاى خود مانند نماز و روزه و. را صحیح و دقیق و در اول وقت انجام دهید و در انجام هر چه کامل‏تر و بهتر نماز خود بکوشید و در این مورد از کتاب آداب‏الصلوة امام خمینى بهره بگیرید. ۱۹- قرآن زیاد بخوانید و در معانى آیات آن تفکر کنید. ۲۲- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زیارت، عبادت و عیادت از نزدیکان و. پر کنید. ۲۶- از محیطهاى آلوده، سخت دورى کنید و بیشتر وقت خود را در کتابخانه بگذرانید و بى‏علت در خیابان‏هاى آلوده نباشید.

پاسخ به سوالات سربازي

چندي پيش با اعلام آمادگي براي دريافت پرسش‌هاي مخاطبان گرامي خود درباره قوانين جديد مربوط به خدمت سربازي وعده داده بود پاسخ سوالات آنان را از مسوولان سازمان نظام وظيفه بپرسد.

پس از دريافت سوالات، تلاش براي اخذ پاسخ آغاز شد اما وصول آن زمان بسياري را به خود اختصاص داد.

ضمن سپاس از سردار محمدجواد زاده‌كمند رئيس سازمان نظام‌وظيفه نيروي انتظامي و همكاران ايشان به خاطر پاسخگويي به سوالات و نيز ، پوزش از مخاطبان گرامي به دليل تاخير در اين زمينه، پرسش‌هاي مطروحه و پاسخ نظام وظيفه تقديم مي‌شود.

برخي سوالات خوانندگان به دليل شباهت با پرسش‌هاي مشابه، حذف شده اما در واقع، به همه آنها پاسخ داده شده است.

پرسش‌ها و پاسخ‌ها

سوال 1: من فرزند اول خانواده هستم و طلبه بوده و معافيت تحصيلي دارم و بع از من دو برادر كوچكتر از من به خدمت سربازي رفته‌اند، آيا الان مي‌توانم از اين قانون سه فرزندي استفاده كرده و معافيت بگيرم؟

جواب: ملاك استفاده از قانون سه برادري، انجام خدمت وظيفه عمومي توسط سه فرزند اين خانواده است البته چنانچه برادري در حين خدمت باشد و يكسال از خدمت ايشان بگذرد به عنوان برادر خدمت كرده محسوب مي‌گردد.

سوال 2: تورو خدا به فكر ما هم باشيد. از شانس ما اين 3 ماه سنواتي رو نبخشيدن چيزي كه هميشه مي‌بخشيدند شرايطي براي بخشش اين عده هم بزاريد. الان كساني كه در طول خدمت حتي يك روز هم اضافه خدمت انضباطي ندارند، دارند 3 ماه سنواتي رو تحمل مي‌كنند كه واقعا بي‌رحمي است. امتيازاتي براي فرزندان نظامي كه پدران 30 سال در ارتش خدمت كرده و سابقه جبهه ندارند، قايل بشين.

جواب: بخشش اضافه خدمت سنواتي موضوعي نيست كه الزاما همه ساله حتما بايد اجرا شود بلكه به تناسب شرايط وضعيت سربازان نيروهاي مسلح و بنا به صلاحديد متوليان امر پيگيري مي‌شود.

سوال 3: از چهار برادر خانواده بنده؛ دو برادر كارت پايان خدمت داشته و يك برادر ديگرم كارت معافيت كفالت كميته امداد امام (ره) (با پرداخت مبلغ موردنظر) را دريافت كرده و اينجانب هم از ارديبهشت ارديبهشت ماه امسال مشغول به خدمت مي‌باشم. آيا معافيت خدمت شامل حال بنده هم مي‌شود؟ ضمنا مادر بنده مطلقه بوده و تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره) مي‌باشد و اينجانب تنها سرپرست خانواده مي‌باشم و بقيه خواهر و برادرانم ازدواج كرده‌اند.

جواب: خير. معافيت شامل حال شما نمي‌شود و چون برادر شما از قانون معافيت مادران بدون همسر تحت پوشش كميته امداد استفاده كرده است فلذا اين معافيت به فرزند ديگر خانواده تعلق نمي‌گيرد.

سوال 4: صدور كارت پايان خدمت المثني. براي پيگيري صدور كارت پايان خدمت المثني چه مراحلي را بايد طي كنم؟ ممنون مي‌شوم اگر دقيقا راهنمايي بفرماييد.

جواب: لطفا به دفترچه راهنماي خدمت وظيفه عمومي كه از دفاتر پليس + 10 قابل تهيه مي‌باشد مراجعه نماييد مشروح مراحل در آنجا توضيح داده شده است.

سوال 5: مشمولين خارج از كشور. من يك دانشجوي در حال تحصيل در خارج از كشور هستم و مشكل سربازي دارم و نمي‌توانم براي تعطيلات به كشورم برگردم و با توجه به پيگيري‌هاي مكرر و به نتيجه نرسيدن خواستم مشكلم را بيان كنم تا شايد در اين روزها كه در مجلس موضوع مشمولين و قوانين مربوط به آنان در حال بررسي هست شما برادر عزيز با مطرح كردن اين بين نمايندگان و يا مطرح كردن آن با سردار زاده‌كمند مشكل بسياري از دانشجويان خارج از كشور را حل كرده و كمك كرده تا با خانواده‌هايشان ديداري تازه كنند. تمام مشكل ما به اين قانون كه بهمن ماه سال 85 به تصويب رسيده است برمي‌گردد.

شرايط تردد به داخل و خارج كشور براي مشمولان مبني بر اينكه دانشجوياني كه تا پايان شهريور 85 از كشور خارج شدن و در يكي از دانشگاه‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت و درمان مشغول تحصيل هستند مي‌توانند سالي دو مرتبه جمعا به مدت 3 ماه به كشور تردد نمايند.

من در حالي كه دانشجوي دانشگاه آزاد بودم با سپردن وثيقه از كشور خارج شدم و از مهرماه همون سال در يكي از دانشگاه‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت در كشور فيليپين مشغول به تحصيل هستم. اين قانون در سال 85 به تصويب درآمد و تاكنون تمديد نشده است و شامل حال من كه اوايل سال 86 از كشور خارج شده‌ام نمي‌شود و هيچ كس نمي‌داند كه اين قانون در چه زماني به روز خواهد شد. لطفا ما را ياري كنيد.

جواب: اعتبار مصوبات مربوط به مشمولان ايراني مقيم خارج از كشور تا پايان سال 90 مي‌باشد فلذا پيشنهادات جديد در اين زمينه 6 ماه قبل از اتمام فرصت تعيين شده در كميته مربوطه كه در ستاد كل نيروهاي مسلح تشكيل خواهد شد مطرح و متناسب با شرايط تصميم‌گيري خواهد گرديد كه اين موضوع هم يكي از پيشنهادات قابل طرح در آن كميته مي‌باشد.

سوال 6: من متولد 1366 هستم و طبق قانون مشمول هستم ولي در حال حاضر دانشجو هستم و در تاريخ شهريور 1388 فارغ‌التحصيل مي‌شوم. مي‌خواستم بدونم بعد از اين كه درسم تمام شد 6 ماه فرصت هست تا در مقطع بالا پذيرفته شوم، آيا شامل حال من مي‌شود؟ من امسال كنكور دادم و اگر قبول نشوم آيا بايد بلافاصله دفترچه‌ام را ارسال كنم يا فرصت دارم؟ چقدر؟ مي‌توانم براي تكميل ظرفيت كه در بهمن ماه هست شركت كنم يا نه؟

جواب: برابر قوانين فعلي جنابعالي حداكثر 6 ماه پس از فراغت از تحصيل فرصت براي تعيين وضعيت مشموليت خود داريد فلذا چنانچه در اين 6 ماه در دانشگاهي پذيرفته نشديد بايد اقدام به ارسال دفترچه بنمايي تا دچار غيبت نشويد. ضمن اين كه متناسب با تاريخ اعزامي كه در دفترچه مشخص مي‌شود شما فرصت داريد چنانچه در آن فاصله آزموني برگزار شد در آن شركت و در صورت پذيرفته شدن به تحصيلات خود ادامه دهيد و حتي اگر به خدمت هم اعزام شديد و با شركت در آزمون به دانشگاه راه پيدا كرديد امكان ترخيص از خدمت و صدور معافيت تحصيلي براي شما وجود دارد.

سوال 7: آيا كسي كه يك برادر بزرگتر از خودش دارد كه سربازي رفته و ازدواج كرده و زندگي مستقلي دارد و پدرش 60 ساله است مي‌تواند از شرايط معافيت كفالت استفاده كند؟

جواب: خير. معافيت كفالت صرفا شامل تك فرزند ذكور كبير سالم مي‌گردد.

سوال 8 : اينجانب 22 سال دارم و يك برادر و 2 خواهر دارم. برادرم به علت ضعيف بودن چشم از سربازي معاف شد. پدرم هم ارتشي مي‌باشد. آيا من مي‌توانم معافيت به خاطر سن پدرم بگيرم؟

جواب: اگر چنانچه برادر شما از سوي شوراي پزشكي وظيفه عمومي نيازمند مراقبت تشخيص داده شود و شما تك فرزند ذكور كبير سالم شناخته شويد برابر قوانين فعلي چنانچه پدر شما به سن 59 سال تمام برسد مي‌توانيد از معافيت پدر بالاي 59 سال استفاده نماييد.

سوال 9: معافيت فرزند چهارم از خدمت سربازي. صدور كارت معافيت فرزند چهارم در چه مرحله‌اي است؟ آيا كساني كه با اين شرايط معاف مي‌شوند بايد به آموزش خدمت سربازي بروند يا نه؟ اگر قرار است به آموزشي برويم مدت آموزشي براي كساني كه شامل اين قانون هستند چقدر است؟ چه زماني به آموزشي اعزام مي‌شويم؟

جواب: بررسي پرونده اين افراد كه بالغ بر 285 هزار نفر مي‌باشند در مراحل نهايي است و از آنجايي كه صدور كارت دستي براي اين تعداد به بيش از 7 ماه زمان نياز دارد لذا پيش‌بيني گرديده است از آذرماه 88 صدور كارت هوشمند را كه حداكثر ظرف سه ماه به اتمام مي‌رسد داشته باشيم ضمن اينكه فعلا آموزشي براي اين افراد مدنظر نمي‌باشد ليكن براساس تعهدي كه خواهند سپرد ظرف سه سال اگر از سوي سازمان وظيفه عمومي اعلام شد افراد مكلف به حضور در آموزش هستند.

سوال 10: براساس مصوبه نمايندگان تنها پسر خانواده‌هايي كه داراي سه فرزند دختر يا بيشتر باشند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند. اين قانون تنها براي فرزندان ذكور مددجويان صدق مي‌كند. با توجه به اين قانون آيا پسري كه سه خواهر دارد و پدرشان 50 سال تمام دارند آيا شامل معافي مي‌شود؟ در اين قانون منظور از فرزندان ذكور مددجويان چيست؟

جواب: همانگونه كه در متن سوال آمده در قانون، اين معافيت براي فرزندان خانواده‌هاي مددجو كه تحت پوشش سازمان‌هاي حمايتي بهزيستي و كميته امداد امام(ره) هستند مي‌باشد كه با اين فرض معافيت به ايشان تعلق نمي‌گيرد.

سوال 11: خيلي از خانواده‌هايي كه فرزندشان مشمول قانون معافيت 3 برادري شده‌اند ـ از جمله فرزند خودم ـ براي فرزندانشان برنامه‌ريزي‌هايي نموده‌اند و گاه اين برنامه‌ريزي مبتني به دليل نداشتن كارت پايان خدمت عملي نمي‌شود. براي مثال پسرم در تاريخ 14 تيرماه امسال كليه مدارك مورد نياز جهت معافيت 3 برادري را تحويل نظام وظيفه تهران داده است. از طرفي براي شغل آينده خود برنامه‌ريزي نموده است. پسرم با داشتن مدرك فوق‌ليسانس مديريت بازرگاني در آزمون استخدامي بانك شركت كرده و پذيرفته شده است. او بايد اواسط مهرماه به سر كار برود و همه مداركش آماده است به جز كارت پايان خدمت. 26 مرداد كه به نظام وظيفه رفتم گفتند هنوز دستوري مبتني بر جمع‌آوري و ارسال پرونده‌ها به مركز استان و سپس تهران صادر نشده. چه وقت اين دستور صادر مي‌شود تا بسياري از خانواده‌ها بتوانند درست براي آينده فرزندشان برنامه‌ريزي كنند.

جواب: همانگونه كه در ابتداي ابلاغ معافيت‌هاي جديد به ويژه معافيت سه فرزند خدمت كرده پيش‌بيني مي‌گرديد افراد واجد شرايط زيادي براي استفاده از اين نوع فعاليت ثبت‌نام نمودند كه سير مراحل تشكيل پرونده، بررسي كارشناسي، اخذ استعلامات، اخذ تاييديه اصالت كارتها حداقل به 6 ماه زمان نياز داشت كه الحمدالله بخش عمده‌اي از اقدامات لازم در اين زمينه انجام و صدور كارت هوشمند معافيت براي اين دسته از افراد از آذرماه 88 در دستور كار سازمان قرار خواهد گرفت كه انشاءالله اميدواريم كليه كارت‌ها دو ماه پس از آغاز صدور كارت صادر و تحويل افراد واجد شرايط گردد.

سوال 12: با توجه به قانون جديد سه فرزندي كه دو برادر به خدمت مقدس سربازي رفته‌اند بنده چند سوال دارم كه نه در سازمان نظام وظيفه و نه در سايت نظام وظيفه به جواب خود نرسيده‌ام.

1. تاريخ دقيق اجراي اين قانون.

2. بنده متولد 1364 هستم و از سال 1384 مشمول شده و به علت از كار افتادگي پدر شروع به كار و كمك به خانواده كرده‌ام مي‌خواهم بدانم اين قانون شامل من مي‌شود يا خير.

ناگفته نماند به خاطر از كار افتادگي پدرم از سال 1382 بدون اخراج شدن يا انصراف از دانشگاه ترك تحصيل كرده‌ام.

جواب: 1. اين قانون پس ا سير مراحل تصويب نهايي در مجلس شوراي اسلامي، تاييد شوراي محترم نگهبان و ابلاغ به دولت و نيروهاي مسلح و تهيه آيين‌نامه‌هاي مروطه قابليت اجرايي پيدا مي‌كند كه اعلام زمان دقيق با توجه به اين كه سير تمام اين مراحل در حوزه اختيارات سازمان وظيفه عمومي نيست امكان‌پذير نمي‌باشد ليكن پيش‌بيني مي‌شود حداقل تا پايان سال 88 در صورت تصويب و ابلاغ اجرايي شود.

2. اين قانون صرفا شامل مشمولان غيرغائب مي‌گردد اگر شما در حال تحصيل در دانشگاه نمي‌باشيد و معافيت تحصيلي نداريد مشمول غايب مي‌باشيد.

سوال 13: 1. بنده دانشجوي ارشد هستم تا شهريورماه انشاءالله فارغ‌التحصيل مي‌شوم و دوره دكترايم آغاز مي‌شود از طرفي مي‌توانم از شرايط معافيت سه برادر و چهارمين معافيت استفاده كنم. از آنجايي كه حين تحصيل اقدام مي‌توان كرد مي‌خواستم بدانم با كدام مدرك اقدام كنم؟ مدرك ليسانس؟ يا اشتغال به تحصيل فوق؟ يا بگذارم فارغ‌التحصيل شوم و با مدرك دكتري؟

2. آيا نوع مدرك مندرج در پايان خدمت در آينده تاثير دارد؟

3. آيا اين معافيت‌ها آموزشي خواهد داشت؟

جواب: 1. ملاك آخرين مدرك تحصيلي است كه از سوي مبادي ذيربط صادر و در اختيار شما قرار دارد.

2. خير هيچ تاثيري ندارد.

3. فعلا آموزش براي اين معافيت پيش‌بيني نگرديده است ليكن تا 3 سال آينده اگر چنانچه از سوي سازمان وظيفه عمومي اعلام گرديد براساس تعهدي كه خواهدي سپرد بايد به آموزش اعزام شويد.

سوال 14: معافيت تحصيلي محصلان خارج از كشور. فرزند اينجانب كه در شهريور 86 مشمول بود با پرداخت وديعه به اداره نظام وظيفه مجوز يك بار خروج از كشور را اخذ كرد و سپس از ايران خارج شد و بلافاصله در دانشگاه خارج از كشور شروع به تحصيل نمود. در حال حاضر فقط دانشجوياني كه تا شهريور 85 به همين صورت از كشور خارج شده‌اند مي‌توانند يك بار در سال به ايران سفر كنند.

در حال حاضر آيا اين قانون تغييري كرده؟ و آيا افرادي مانند فرزندم امكان يك بار سفر در سال را مي‌توانند داشته باشند؟ و اگر با قوانين موجود جواب منفي است، آيا در آينده نزديك امكان تغيير آن مي‌باشد.

جواب: خير. كماكان همان قانون و تا پايان سال 1390 معتبر است و بررسي درخصوص امكان تغيير در تاريخ شهريور 85 حداكثر 6 ماه قبل از اتمام فرجه قانوني تعيين شده انجام خواهد گرفت.

سوال 15: با عرض سلام خدمت شما. من داراي 19 سال سن هستم و در حال حاضر مشغول تحصيل در دوره دبيرستان مي‌باشم سوال من اين است كه من تا چند سالگي مي‌توانم ادامه تحصيل دهم و از شما مي‌خواهم كه با طرحي كه سن كساني را كه در دبيرستان‌ها در حال تحصيل هستند را از سن 24 به سن 21 سالگي تغيير ندهيد به اين دليل كه باعث ايجاد مشكل براي ما مي‌شود. با اين طرح مخالفت كنيد.

جواب: براساس قانون فعلي براي ديپلم چنانچه پيوسته و حضوري تحصيل نماييد حداكثر تا 22 سال تمام و براي پيش دانشگاهي در صورت تحصيل پيوسته و حضوري حداكثر تا 24 سال تمام اجازه تحصل داريد البته تغييراتي در قانون جديد ايجاد شده كه اجراي آن منوط به تصويب و ابلاغ آن مي‌باشد كه در قانون جديد اين مدت كاهش يافته است.

سوال 16: در مورد موضوع (پاسخ به سوالات سربازي) مي‌خواستم سوالي در اين قرار از شما داشته باشم. بنده يكي از متولدين 1364 در شهر مقدس قم مي‌باشم. پدرم اهل كشور بحرين و مادرم ايراني‌الاصل مي‌باشد و به همين خاطر علاوه بر شناسنامه داراي پاسپورت بحريني نيز مي‌باشم. هنگامي كه مشمول به خدمت شدم در حال آماده‌سازي براي امتحانات كنكور بودم و بعد از عدم موفقيت در اين آزمون براي تكميل درسم راهي خارج از كشور شدم و حدود 5 سال است كه در بحرين مقيم و مستقر مي‌باشم.

جواب: استفاده از معافيت در قبال پرداخت وجه، مربوط به مشمولان ايراني مقيم خارج از كشوري است كه قبل از 29/12/82 از كشور خارج و حداقل 2 سال اقامت و سكونت در آن كشور داشته‌اند كه حداقل هر مرحله اقامت آنها نيز نبايد كمتر از 9 ماه باشد فلذا اگر جنابعالي قبل از تاريخ مذكور از كشور خارج شده‌ايد مي‌توانيد به نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در بحرين مراجعه و براي ادامه كار راهنمايي شويد.

سوال 17: من يك سوال داشتم ممنون مي‌شم اگه جوابمو بدين. من چهار سال پيش در ايران بودم و از طريق قد و وزن معاف شدن و از ايران رفتم ولي چند روز پيش برادرم با من تماس گرفت و گفت كه من شايد دوباره بايد برم سربازي، آيا اين حقيقت دارد؟ ممنون اگه جواب بدين.

جواب: براي پاسخگويي دقيق به جنابعالي نيازمند كد ملي و مشخصات فردي شما مي‌باشيم از آنجايي كه اعتبار اين مصوبه پس از مدتي ملغي اعلام گرديد لذا بايد موضوع شما مصداقي بررسي و اعلام‌نظر شود.

سوال 18: با سلام من يك دوره اعزام به خدمتم به تعجيل انداخته‌ام. آيا يك دوره ديگر نيز مي‌توانم تاريخ اعزام به خدمت به تعجيل بيندازم و زودتر اعزام بشم؟

جواب: به معاونت وظيفه عمومي استان خود مراجعه نماييد. خواسته شما بررسي و در صورت امكان مساعدت خواهد شد.

سوال 19: سلام و خسته نباشيد، سوال من در مورد داماد كساني كه خدمت دارند اما پسري ندارند كه از آن استفاده كند،‌آيا الان قابل اجرا است؟ اگر نيست آيا بعدا اجرا مي‌شود؟ چه زماني؟ با تشكر.

جواب: منوط به تصويب نهايي و قانون جديد خدمت وظيفه عمومي مي‌باشد و زمان اجراي آن پس از تصويب و ابلاغ قطعي و تهيه آيين‌نامه‌هاي مربوطه خواهد بود.

سوال 20: با سلام و خسته نباشيد خدمت شما. مي‌خواستم بپرسم كه تاريخ دقيق مصوبات مجلس در مورد معافيت كفالت پسر سوم خانواده‌هايي كه دو فرزند ايشان به خدمت مقدس سربازي رفته‌اند چه زماني مي‌خواهند اجرا بكنند؟

جواب: تاريخ دقيقي از سوي اين سازمان قابل بيان نيست به محض تصويب و ابلاغ قطعي اين قانون به دولت و نيروهاي مسلح و تهيه آيين‌نامه‌هاي مربوط قابل اجرا خواهد بود.

سوال 21: با سلام و خسته نباشيد: من فرزند يك بازنشسته نيروي مسلح هستم. از آنجايي كه پدرم مدت 30 سال براي دولت خدمت كرده و از آنجايي كه خود به طور كامل بر شرايط زندگي خانواده‌هاي نيروهاي مسلح آگاه هستيد آيا اين امكان براي معاف شدن يك فرزند آنها وجود ندارد؟ يا كسر خدمت آنها يا تسهيلات خاصي در زمينه انجام خدمت براي آنها در نظر گرفته نشده است. چرا؟ با تشكر فراوان و آرزوي توفيق از خداي متعال براي كليه كاركنان لشكري كشور.

جواب: در حال حاضر كسر خدمت صرفا براي فرزند رزمندگان و جانبازان قابل اعمال مي‌باشد و هيچ قانوني در اين زمينه وجود ندارد.

سوال 22: با سلام آيا هيچ امتيازي براي افرادي كه فاقد هرگونه برادر و خواهر هستند و در اصطلاح تك‌فرزند هستند گرفته شده است گويا سازمان نظام وظيفه تمام امتيازات خود را براي خانواده‌هاي دوجيني در نظر گرفته است آيا اين نگاه تبعيض‌آميز نيست كه فرزندان يك خانواده 4 يا 5 نفره معاف شوند و تنها فرزند يك خانواده دوره را تمام و كمال به اتمام برساند.

جواب: سازمان وظيفه عمومي معتقد است در اعطاي معافيت‌ها بايد حتما به خانواده‌هايي كه حداقل دين خود را نسبت به كشور انجام داده‌اند توجه شود فلذا خانواده‌اي كه 4 فرزند ذكور دارد و 3 فرزند خود را به خدمت اعزام نموده يقينا مستحق‌تر از سايرين براي استفاده از اين تسهيلات هستند.

سوال 23: با سلام و تشكر. اگر كسي مشمول قانون معافيت برادر سوم خانواده‌اي كه دو برادر به خدمت رفته‌اند باشد و هم‌اكنون مشغول گذراندن دوره سربازي باشد، نمي‌تواند از اين قانون استفاده كند؟

جواب: اگر اين قانون مصوب و ابلاغ شود كليه مشمولان غيرغائب و سربازان وظيفه درحال خدمت كه غيبت اوليه نداشته‌اند مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.

سوال 24: با عرض سلام و ادب باتوجه به اين كه بنده شامل قانون كسر خدمت بابت فرزندان افرادي كه دوره خدمت سربازي را در جبهه بوده‌اند مي‌شوم و از طرفي اين قانون تا پايان سال 1389 اعمال مي‌شود و بنده تازه در آن زمان فارغ‌التحصيل مي‌شوم آيا مي‌بايست از تحصيل انصراف دهم يا بعد از آن هم مي‌توانم از اين قانون استفاده كنم؟

جواب: اگر ميزان كسر خدمت شما بيش از يك سال است نيازي به انصراف از تحصيل نداريد صرفا با اخذ مرخصي از دانشگاه مابقي خدمت خود را انجام و به تحصيل خود ادامه مي‌دهيد.

سوال 25: يك پيشنهاد اينكه در صورت امكان براي مشموليني كه متاهل و داراي فرزند مي‌باشند و از مدت غيبت آنها سالها مي‌گذرد و اكنون در شرايط كنوني و با توجه به مشكلاتي معيشتي و سرپرستي كه ممكن است براي همسر و فرزندشان ايجاد شد، قادر به انجام خدمت سربازي نيستند و به دليل نداشتن كارت پايان خدمت دچار محدوديت‌هايي مي‌گردند نيز معافيت‌هايي در نظر گرفته شود تا اين قشر از جوانان نيز كه سرپرستي خانواده‌اي را بر عهده گرفته‌اند از مشكلات موجود رهايي يابند.

جواب: صرف ازدواج و داشتن فرزند موجب معافيت فرد از خدمت وظيفه عمومي نمي‌گردد اين وظيفه طبق قانون بر عهده كليه افراد ذكور سالم ايراني است البته براي انجام خدمت اين افراد تسهيلاتي پيش‌بيني شده كه در نزديكترين يگان به محل خدمت فرد بكارگيري شوند.

سوال 26: در مورد زمان اجراي دقيق مصوبات اخير مجلس (دو برادري) از ايشان سوال بفرماييد دقيقا كي، چه موقع؟ كه ما جوانان بتوانيم واسه زندگي برنامه‌ريزي كنيم.

جواب: اين قانون پس از سير مراحل تصويب نهايي در مجلس شوراي اسلامي،‌ تاييد شوراي محترم نگهبان و ابلاغ به دولت و نيروهاي مسلح و تهيه آيين‌نامه‌هاي مربوطه قابليت اجرايي پيدا مي‌كند كه اعلام زمان دقيق با توجه به اين كه سير تمام اين مراحل در حوزه اختيارات سازمان وظيفه عمومي نيست امكان‌پذير نمي‌باشد ليكن پيش‌بيني مي‌شود حداقل تا پايان سال 88 در صورت تصويب و ابلاغ اجرايي شود.

سوال 27: سلام من مي‌خواستم بدانم اين معافيت كه اگر دو برادر به خدمت رفته ديگر برادر سوم نيازي به رفتن خدمت ندارد يعني معافيت را از چه وقت مي‌توانيم پي‌گيري كنيم يعني به دنبال كار معافي باشيم؟

جواب: اين قانون پس از سير مراحل تصويب نهايي در مجلس شوراي اسلامي،‌ تاييد شوراي محترم نگهبان و ابلاغ به دولت و نيروهاي مسلح و تهيه آيين‌نامه‌هاي مربوطه قابليت اجرايي پيدا مي‌كند كه اعلام زمان دقيق با توجه به اين كه سير تمام اين مراحل در حوزه اختيارات سازمان وظيفه عمومي نيست امكان‌پذير نمي‌باشد ليكن پيش‌بيني مي‌شود حداقل تا پايان سال 88 در صورت تصويب و ابلاغ اجرايي شود.

سوال 28: در رابطه با قانون معافيت 2 برادري يك سوال دارم و آن اينكه اگر مشمول مورد نظر داراي غيبت باشد نيز مي‌تواند از اين معافيت برخوردار گردد؟

جواب: خير. صرفا مشمولان غيرغائب مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده نمايند.

سوال 29: سلام من هم اكنون در حال انجام خدمت سربازي در ارتش هستم مي‌خواستم سوال كنم باتوجه به فوت پدرم (17 سال پيش) و همچنين تحت پوشش بودن كميته آيا مي‌توانم اقدام به گرفتن معافي كنم؟ در ضمن من يك برادر بزرگتر دارم كه پس از ازدواج در شهر ديگري ساكن است و مادرم هم ناراحتي قلبي و فشار خون دارد.

جواب: معافيت صرفا به مشمولان غيرغائبي كه تك فرزند ذكور كبير هستند تعلق مي‌گيرد البته شما مي‌توانيد به يكي از رده‌هاي وظيفه عمومي مراجعه و با بيان دقيق وضعيت خود راهنمايي شويد.

سوال 30: پس تكليف تك فرزند پسرها چي مي‌شود همه به نوعي معافي خوردند الا تك فرزندها خواهشمند است در اين مورد هم تجديدنظري گردد تا اين بچه‌ها هم از لطف نظام وظيفه جمهوري اسلامي بهره‌مند شوند با تشكر و سپاس.

جواب: همه افراد ذكور سالم ايراني كه به سن مشموليت مي‌رسند موظف به انجام خدمت وظيفه عمومي هستند و فعلا هيچ قانوني در اين زمينه نداريم.

سوال 31: فرزند اينجانب كه در شهريور 86 مشمول بود با پرداخت وديعه به اداره نظام وظيفه مجوز يك بار خروج از كشور را اخذ كرد و سپس از ايران خارج شد و بلافاصله در دانشگاه خارج از كشور شروع به تحصيل نمود. در حال حاضر فقط دانشجوياني كه تا شهريور 85 به همين صورت از كشور خارج شده‌اند مي‌توانند يك بار در سال به ايران سفر كنند. در حال حاضر آيا اين قانون تغييري كرده؟ و آيا افرادي مانند فرزندم امكان يك بار سفر در سال را مي‌توانند داشته باشند؟ و اگر با قوانين موجود جواب منفي است، آيا در آينده نزديك امكان‌ تغيير آن مي‌باشد. با تشكر از شما.

جواب: خير. كماكان همان قانون و تا پايان سال 1390 معتبر است و بررسي درخصوص امكان تغيير در تاريخ شهريور 85 حداكثر 6 ماه قبل از اتمام فرجه قانوني تعيين شده انجام خواهد گرفت.

سوال 32: با سلام لطفا بفرماييد پسر بنده كه مي‌بايست شهريورماه خود را براي خدمت سربازي معرفي نمايد مدارك حضور در جبهه پدرش را بايد همزمان ارايه نمايد يا در طول دوران آموزشي و حين خدمت نيز مي‌تواند مدارك را ارائه نمايد و از كاهش زمان سربازي استفاده نمايد؟

جواب: هم قبل و هم در حين آموزش و خدمت امكان ارائه گواهي جبهه وجود دارد.

سوال 33: با سلام خدمت سردار بنده تمام شرايط معافيت 3 برادري را دارم و تمام مدارك را نيز تهيه كرده‌ام ولي يكي از برادرانم كارت خود را گم كرده و كپي آن موجود مي‌باشد همچنين استعلام را نيز گرفته‌ام. با توجه به اين كه طبق دستور جنابعالي اصل كار بايد باشد خواهشمند است با توجه به اينكه گرفتن المثني زمان زيادي مي‌خواهد با توجه به استعلام خواهشمند است دستور فرماييد مساعدت لازم را با اين سري از مشمولان اعمال نمايند.

جواب: با توجه به تخلفاتي كه متاسفانه در اين زمينه انجام شده گرفتن المثني براي اين امر ضروري است.

سوال 34: چرا دو بار براي من تاريخ اعزام به خدمت آمده است. يك بار در ارديبهشت آمده بود كه تاريخ اعزام 19/11/88 هست ولي يك هفته پيش دوباره تاريخ اعزام آمد براي 19/6/88 لطفا اگر ميشه جواب اينو هم بديد. من براي برج 11 برنامه‌ريزي كرده بودم با اين حال تمام كارهايم به هم مي‌ريزد. لطفا در مورد فرستادن تاريخ اعزام به خدمت بيشتر دقت كنيد.

جواب: با توجه به مراجعه تعداد زيادي از مشمولان درخصوص تعجيل در تاريخ اعزام آنان، تلاش در ايجاد ظرفيت‌هاي آموزشي براي اين امر صورت گرفت تا مشمولان سريعتر به خدمت اعزام شوند ليكن اگر تاريخ اعزام جديد شما مشكلاتي را در زندگي ايجاد مي‌نمايد مي‌توانيد به رده وظيفه عمومي استان خود مراجعه تا نسبت به اصلاح تاريخ اعزام به همان تاريخ قبلي اقدام شود.

سوال 35: با سلام و تشكر از اين كار خوبتان سوال بنده اينجاست كه در خانواده‌هاي كه كلا 4 پسر دارند. 2 پسر اول به سربازي رفته‌اند و ازدواج كرده‌اند و پسر سوم به سربازي نرفته و ازدواج نكرده و پسر چهارم در حال تحصيل مي‌باشد (دانشگاه) آيا پسر سوم مي‌تواند معافيت بگيرد؟ اگر جواب بلي است از چه راهي؟ و اگر جواب خير مي‌باشد آيا به دليل كفالت مادر (پدر 11 سال پيش فوت نموده است) و دو خواهر كه ازدواج نكرده‌اند مي‌تواند اين كار را بكند؟

جواب: خير. فعلا براساس قوانين موجود امكان استفاده از معافيت كفالت يا معافيت‌هاي ديگر براي اين فرد وجود ندارد.

سوال 36: با سلام لطف بفرماييد پسر بنده كه مي‌بايست شهريور ماه خود را براي خدمت سربازي معرفي نمايد مدارك حضور در جبهه پدرش را بايد همزمان ارايه نمايد يا در طول دوران آموزشي و حين خدمت نيز مي‌تواند مدارك را ارائه نمايد و از كاهش زمان سربازي استفاده نمايد؟

جواب: هم قبل و هم در حين آموزش و خدمت امكان ارائه گواهي جبهه وجود دارد.

سوال 37: با سلام چند سوال داشتم: اول اينكه پدر من در زمان جنگ در جبهه بوده است آيا اين از خدمت سربازي كم مي‌شود يا نه؟ دوم من تك پسر خانواده‌ هم هستم.

جواب: بله. اگر پدر شما در دوران سربازي در جبهه خدمت نموده شما مي‌توانيد از كسر خدمت استفاده نماييد.

سوال 38: با سلام اينجانب با مدرك ليسانس، تك فرزند ذكور خانواده بوده و تاريخ تولد پدرم 2/5/ 1330 مي‌باشد با توجه به اين كه در دفترچه اعزام به خدمت دريافتي تاريخ اعزام 1/12/1388 ذكر گرديده، خواهشمند است راهنمايي بفرماييد كه (در چه تاريخي) مي‌توانم كفيل پدرم شده و كارت پايان خدمت بگيرم (از سربازي معاف بشوم).

جواب: شما از تاريخ 2/5/89 به بعد مي‌توانيد از معافيت پدر استفاده نماييد كه به محض رسيدن به تاريخ فوق در صورت تكميل پرونده از خدمت ترخيص و معاف خواهيد شد.

سوال 39: آيا كليه فرزندان ذكور شاهد از خدمت سربازي معاف هستند؟ اگر آري، به استناد چه بند و تبصره‌اي؟ تشكر از شما.

جواب: فعلا براساس قوانين موجود 2 فرزند خانواده‌هاي معظم شهدا از خدمت معاف مي‌باشند.

سوال 40: با سلام برادر كوچك من موقع خدمت سربازيش فرا رسيده و ما چهار برادر هستيم لذا برادر بزرگتر و بعدي و من كه پسر سوم هستم خدمت سربازي رفته‌ايم ولي برادر كوچكترم هنوز نه. از طرفي برادر بزرگم و من كه پسر سوم خانواده هستم كارت پايان خدمت داريم ولي برادر دومي يا بهتر بگويم پسر دوم برگ تسويه حساب خدمت را گرفته ولي كارت پايان خدمت را نگرفته است آيا برادر كوچك من با اين شرايط معاف مي‌شود. با تشكر.

جواب: اگر 3 فرزند از اين خانواده خدمت نموده باشند فرزند چهارم معاف مي‌باشد و تعيين فرزند چهارم براي استفاده از معافيت بر عهده پدر خانواده مي‌باشد.

سوال 41: من سه برادر دارم. دو تاي آنها به خدمت رفته‌اند و يكي با توجه به اينكه متولد سال 1354 است از معافيت عنايات رهبري استفاده كرده است و بنده در حال حاضر مشغول به تحصيل هستم. آيا بعد از ابلاغ اين قانون با توجه به عدم غيبت اين جانب بنده معاف مي‌شوم يا خير؟

جواب: اگر قانون فعلي به همان شكلي كه هست تصويب و ابلاغ شود و جنابعالي مشمول غايب نباشيد امكان استفاده از اين معافيت وجود خواهد داشت.

سوال 42: با سلام، احتراما اينجانب داراي 61 سال سن مي‌باشم و تنها يك فرزند دارم كه پسر است. او بعد از ديپلم در دانشگاه آزاد مشغول به ادامه تحصل شد و بعد از يك سال و نيم در دانشگاهي در كشور مالزي بورسيه شد. با قرار دادن 5 ميليون تومان وثيقه جهت تحصيل به كشور مالزي رفت و بعد از گرفتن ليسانس به كشور كانادا براي گرفتن فوق‌ليسانس رفته است. با مراجعه به نظام وظيفه جهت گرفتن كفالت جواب رد دادند. لطفا راهنمايي فرماييد. با تشكر.

جواب: از آنجايي كه احتمالا خروج جنابعالي از كشور براي سفر مطالعاتي و كوتاه مدت بوده و ادامه تحصيل شما بدون اخذ معافيت تحصيلي انجام شد. فلذا مشمول غائب شناخته شده‌ايد بنابراين امكان استفاده از معافيت كفالت وجود ندارد مگر اينكه سن پدر شما قبل از ورود به غيبت به 59 سال تمام رسيده باشد.

سوال 43: حالا كه مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح و ديگر عزيزان لطف نموده‌اند و مي‌خواهند با معاف نمودن پسر سوم يا چهارم خدمتي به بعضي خانواده‌ها بكنند! تنگ‌نظري و بهانه‌گيري را درخصوص ارائه اصل كارت پايان خدمت براي بعضي افراد كه كارت پايان خدمت خود را مفقود كرده‌اند كنار گذاشته و در صورتي كه اين افراد مي‌توانند مدرك ديگري كه حتما مورد تاييد مسوولان ذيربط باشد ارائه نمايند مانع‌تراشي نكنند و سعي نمايند با كمترين هزينه براي اين افراد اين خدمت را به آنان ارائه دهند! فرامرز حسيني گرفتار تاييد مدرك گواهي انجام خدمت وظيفه.

جواب: از آنجايي كه متاسفانه تخلفاتي در اين زمينه صورت گرفته است فعلا ملاك، ارائه اصل كارت پايان خدمت يا المثني مي‌باشد.

سوال 44: با سلام اگه لطف امكانش باشه بفرماييد كه اين حقوق 1500000 ريال كه اخبار گفت ميدن از كي شروع مي‌شه؟ ممنوع مي‌شم.

جواب: انشاءالله اميدواريم.

سوال 45: 1. آيا داماد خانواده شهدا نيز در ليست معافيت‌ها قرار مي‌گيرد؟2. آيا فردي كه بيماري كوررنگي دارد از سربازي معاف مي‌شود؟ در كميسيون اوليه اين نكته به من گفته شد ليكن پس از طي تمامي مراحل و در مرحله آخر و زمان از دست رفته بسيار، پزشك گفت اين بيماري در زمره معافيت‌ها نيست.

جواب: 1. پس از تصويب و ابلاغ نهايي قانون جديد خدمت وظيفه عمومي مشخص خواهد شد.

2. نظر به نهايي درخصوص بيماري مشمول و اينكه فرد به دليل دارا بودن آن بيماري معاف مي‌شود يا خير بر عهده شوراي پزشكي وظيفه عمومي است.

سوال 46: با سلام اگر امكان دارد در مورد كسر خدمت آن دسته از مشمولاني كه پروژه و يا پايان‌نامه‌اي در ارتباط با صنايع دفاع داشته‌اند سوال فرماييد؟ با تشكر.

جواب: براساس ابلاغيه جديد دارندگان مدرك فوق ليسانس و بالاتر چنانچه پروژه‌اي را در راستاي نيروهاي مسلح انجام دهند با تاييد شوراي مربوطه در ستاد كل از 2 ماه الي يك سال كسر خدمت برخوردار خواهند شد.

سوال 47: با سلام ما دو برادر به خدمت سربازي رفتيم و چند سال قبل به اتمام رسانديم و حالا يك برادر ديگر بنده كه آخرين باشد در خدمت سربازي به سر مي‌برد (حدودا 5 ماه خدمت است). مي‌خواهم ببينم ايشان چه وقت مي‌توانند براي معافيت اقدام كنند؟

جواب: فعلا قانون دو برادر خدمت كرده ابلاغ نشده است. پس از تصويب و ابلاغ قانون امكان اعلام‌نظر وجود دارد.

سوال 48: با سلام و خسته نباشيد سوال من در مورد دانشجويان خارج از كشور هست مي‌خواستم ببينم قانون خريد خدمت اين افراد كه تا 29/12/1382 تمديد شده بود و كساني كه قبل اين تاريخ به مدت دو سال خارج شده بودند مي‌توانستن خدمتشونا بخرن آيا احتمال تمديد اين قانون هست يا خير؟

جواب: فعلا هيچ تصميمي درخصوص تمديد اين تاريخ اتخاذ نشده است.

سوال 49: با سلام و عرض ادب خدمت شما خواهش مي‌كنم و شما را قسم مي‌دهم كه حتما اين سوال را از سردار زاده‌كمند بپرسيد. خيلي از خانواده‌هايي كه فزندشان مشمول قانون معافيت 3 برادري شده‌اند ـ از جمله فرزند خودم ـ براي فرزندانشان برنامه‌ريزي‌هايي نموده‌اند و گاه اين برنامه‌ريزي مبتني به دليل نداشتن كارت پايان خدمت عملي نمي‌شود. براي مثال پسرم در تاريخ 14 تير ماه امسال كليه مدارك مورد نياز جهت معافيت 3 برادري را تحويل نظام وظيفه تهران داده است. از طرفي براي شغل آينده خود برنامه‌ريزي نموده است. پسرم با داشتن مدرك فوق‌ليسانس مديريت بازرگاني در آزمون استخدامي بانك شركت كرده و پذيرفته شده است. او بايد اواسط مهرماه به سر كار برود و همه مداركش آماده است الا كارت پايان خدمت. امروز (26 مرداد) كه به نظام وظيفه رفتم گفتند هنوز دستوري مبتني بر جمع‌آوري و ارسال پرونده‌ها به مركز استان و سپس تهران صادر نشده. شما را قسم مي‌دهم كه بپرسيد چه وقت اين دستور صادر مي‌شود تا بسياري از خانواده‌ها بتوانند درست براي آينده فرزندشان برنامه‌ريزي كنند؟ پيشاپيش متشكرم.

جواب: بررسي پرونده اين افراد كه بالغ بر 285 هزار نفر مي‌باشند در مراحل نهايي است و از آنجايي كه صدور كارت دستي براي اين تعداد به بيش از 7 ماه زمان نياز دارد لذا پيش‌بيني گرديده است از آذرماه 88 صدور كارت هوشمند را كه حداكثر ظرف سه ماه به اتمام مي‌رسد داشته باشيم ضمن اينكه فعلا آموزشي براي اين افراد مدنظر نمي‌باشد ليكن براساس تعهدي كه خواهند سپرد ظرف سه سال اگر از سوي سازمان وظيفه عمومي اعلام شد افراد مكلف به حضور در آموزش هستند.

سوال 50: سلام من 2 سال هست كه مقيم كانادا هستم و يك پسر دارم كه متولد 28 شهريور 1369 مي‌باشد كه اكنون در دبيرستان مشغول تحصيل مي‌باشد و نامبرده دلش براي ايران تنگ شده مي‌خواهد سفري به ايران داشته باشد ولي از طرف ديگر ايشان مشمول مي‌باشد آيا براي پسر من از نظر قانون معافيت جهت بازديد از ايران وجود دارد يا نه؟ اينجا به سفارت مراجعه نمودم جواب درستي نشنيدم لطفا راهنمايي بفرماييد.

جواب: براي ورود ايشان به ايران هيچ محدوديتي وجود ندارد. ليكن سفر مجدد ايشان به كشورهاي خارجي منوط به تعيين تكليف وضعيت مشموليت ايشان در ايران مي‌باشد.

سوال 51: آيا مي‌توان ابتدا از معافيت پزشكي استفاده كرد و در صورت معاف نشدن از سابقه جبهه پدر براي كسر خدمت؟

جواب: بله. امكان اقدام اين موضوع وجود دارد.

سوال 52: با سلام من شامل قانون برادر چهارم هستم ولي يكي از برادرانم كه كارمند نيروي انتظامي / مواد مخدر است مدارك خودش را در اختيار من نمي‌گذارد آيا براي كساني كه مشكل خانوادگي دارند فكري نشده است؟ يعني نبايد معاف شوند؟ آيا كساني مثل من كه برادرم كارمند نيروي انتظامي مواد مخدر هستند در نظر گرفته شده است؟ با توجه به اين كه اين افراد چون كارمند دولت هستند مطمئنا كارت ايان خدمت دارند و جعلي هم نيست با تشكر.

جواب: پس از بررسي و صدور كارت واجدين شرايط معافت سه فرزند خدمت كرده كه مدارك آنها كامل است فرصتي براي بررسي اينگونه پرونده‌ها اختصاص داده خواهد شد كه پس از اطلاع‌رساني مي‌توانيد مراجعه نماييد.

سوال 53: سلام من در مورد كفالت سوال داشتم من تنها فرزند ذكور بالاي 18 سال مادرم كه هستم و مادر من حدود 8 سال است كه با پدرم ارتباط ندارد اما از بي‌خبري ما جهت خدمت وظيفه اقدام به طلاق نكرديم حالا مي‌خواهيم براي طلاق اقدام كنيم و من متولد سال 1367 هستم و ظاهرا افرادي كه غيبت دارند شامل اين قانون نمي‌شوند حالا ما بايد چيكار كنيم و من براي رفتن به خدمت مشكل دارم به خاطر اينكه سرپرست مادرم هستم نمي‌توانم بروم و به خاطر اين كه كسي به من اطلاع نداده كه براي طلاق اقدام كنيم و همان زماني كه مشمول بودم اقدام براي معافيت كنم در اين مشكل افتاده‌ام و از شما مي‌خواهم كه از سردار سوال كنيد و حتما راهي بايد باشد كه جلوي پاي من بگذارد و اگر اين مشكل من حل شود من به شما شيريني خوبي خواهم داد ممنون از لطفتون منتظر جوابتون هستم.

جواب: ملاك در بررسي معافيت كفالت مادر فاقد شوهر طلاق‌نامه يا گواهي فوت پدر است و اگر مشمولي دچار غيبت شده باشد امكان رسيدگي به پرونده وجود ندارد. البته اگر طبق راي دادگاه پدر مجهول‌المكان باشد و طلاق هم غيابي صادر شده باشد موضوع قابل بررسي و اعلام‌نظر خواهد بود.

سوال 54: سلام. اعلام نمودند كه قرار است معافيت 2 برادري يك سال ديگر اجرا شود. اينجانب كه الان در دوره آموزش نظامي هستم و مشمول اين معافيت مي‌شوم تقصيرم چيست؟

جواب: فعلا اين قانون مصوب نهايي و ابلاغ نشده است قطعا هر قانوني پس از تصويب نهايي و ابلاغ و تهيه آيين‌نامه‌هاي اجرايي قابليت اجرا پيدا مي‌كند.

سوال 55: سلام و عرض ادب مي‌خواستم بدونم من كه دو برادرم تربيت معلمي هستند و الان 15 سال سابقه خدمت دارن و از خدمت معاف شدند تكليفم چيه؟ آيا جزو قانون برادر سوم حساب مي‌شم يا نه ممنون مي‌شم به سوالم پاسخ بدين. اما جواب رو چه جور بايد از خدمتتون بگيرم.

جواب: فعلا اين قانون به تصويب نهايي و ابلاغ نرسيده است پس از ابلاغ قانون و تهيه آيين‌نامه مربوطه، جييات آن اطلاع‌رساني خواهد شد.

سوال 56: سلام من دانشجو هستم سال دوم مي‌توانم دوباره كنكور شركت كنم يا نه؟ از معافيت تحصيلي يك بار استفاده كردم.

جواب: اگر قبلا انصراف از تحصيل نداشته‌ايد و بيش از 4 نيم سال هم از تحصيل در رشته اوليه كه داراي معافيت تحصيلي است نگذشته باشد مي‌توانيد در آزمون رشته ثانويه شركت، در صورت قبولي در رشته برتر و مقطع برابر يا بالاتر از رشته اوليه انصراف و در رشته ثانويه ثبت‌نام نماييد.

سوال 57: سلام من تمام شرايط معافيت سه برادري رو دارم ولي يكي از برادرانم كارت پايان خدمتشو گم كرده ولي كپيشو داره گفتند بايد المثني بگيري ولي المثني يكسال طول مي‌كشه خواهش مي‌كنم از سردار بپرسيد شما كه استعلام رو انجام مي‌ديد ديگه چه فرقي داره اصل كارت باشه يا نه؟

جواب: با توجه به مشكلاتي كه در فرايند كار ايجاد شده است فعلا با توجه به ضوابط موجود اصل كارت يا المثني ضروري است.

سوال 58: با عرض سلام و خسته نباشيد. اينجانب داراي اضافه خدمت هستم و بند 11 هم شامل من مي‌شود ولي با مراجعه به نظام وظيفه اضافه من را برنداشتند و گفتند كه بايد يك سال خدمت كرده باشي. حالا من مي‌خواهم از كسري بسيجي استفاده كنم و بسيج گفت است كه براي استفاده از كسري بايد اضافه را برداري. حالا بايد چه كار بكنم.

جواب: كسر خدمت بسيجي صرفا براي ايامي كه شما غيبت داشته‌ايد قابل محاسبه نيست و اگر سابقه بسيجي براي قبل از زمان غيبت داشته‌ايد قابل محاسبه است كه براي اين امر بايد به نيروي مقاومت بسيج مراجعه داشته باشيد.

سوال 59: چرا مصوبه مجلس در مورد كساني كه دو برادرشان خدمت سربازي انجام داده‌اند از امسال اجرا نمي‌شود؟ من شهريور به خدمت اعزام مي‌شوم و دو برادر بزرگترم سربازي انجام داده‌اند.

جواب: هنوز تا اين تاريخ مصوبات، سير مراحل نهايي تصويب و ابلاغ را طي ننموده است.

سوال 60: با سلام قانون معافيت فرزند سوم از كي اجرايي مي‌شود؟ آيا شامل كساني كه تا چند ماه ديگر مشمول مي‌شوند هست؟

جواب: قانون به محض ابلاغ و تهيه آيين‌نامه مربوطه اجرا مي‌شود و شامل كليه مشمولان غيرغائب و سربازاني كه داراي غيبت اوليه نمي‌باشند مي‌گردد.

سوال 61: سلام من 2 تا داداشه بزرگتر دارم اولي معافيت پزشكي دارد و دومي خدمت سربازي انجام داده است و من هم دانشجو هستم آيا من از خدمت معاف مي‌شوم؟ متشكرم.

جواب: خير.

سوال 62: با سلام چنانچه 2 برادر خريد خدمتي باشند آيا باز هم برادر 3 معافيت سربازي شامل مي‌شود.

جواب: خير.

سوال 63: ما 4 برادريم دو تا از برادرهايم خدمت كرده و ديگري از خريد خدمت استفاده نموده آيا معافيت شامل حال من مي‌شود (غيبت هم دارم) و از كي اين قانون قابل اجراست.

جواب: برابر ضوابط موجود شرط استفاده از اين معافيت، خدمت 3 فرزند از يك خانواده است.

سوال 64: با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت مديران و عوامل سايت. ما چهار تا برادريم كه 2 نفر از برادرانم كارت پايان خدمت دارند و برادر چهارم از طريق بهزيستي معاف شده است مي‌خواستم بدونم آيا اين معافيت شامل حال من مي‌شود.

جواب: خير. برابر ضوابط فعلي شرط اصلي انجام خدمت توسط سه فرزند از يك خانواده است.

سوال 65: اگر در خانواده‌اي با سه فرزند پسر، فرزند اول كامل خدمت را گذرانده باشد فرزند دوم بعد از 4 ماه خدمت معافيت پزشكي گرفته باشد فرزند سوم معاف مي‌شود؟

جواب: خير.

سوال 66: سلام من دو تا از برادرانم خدمت ضرورت رو گذراندن و يكيشون هم معافيت رهبري داره آيا من كه فرزند چهارم هستم معاف مي‌شم؟

جواب: خير.

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes
Clicky Web Analytics