راهنمای سربازی! (۱)

نده به شخصه مانند جوانان زیاد دیگری در این مملکت از وجود مشکل حادی مثل سربازی در سر راه زندگی پر مشقت جوان امروز ایران ناراحت هستم. لذا تصمیم دارم تا با تشریح تجربیاتم در این زمینه سعی کنم تا باری هرچند کوچک را از دوش همنوعانم بردارم. از طرفی خواننده باید بداند که اینها تجربیات بنده است که فقط در یکی از چند محلی که در آن خدمت سربازی انجام می شود خدمت می کنم.

ضمنا استفاده از این مطالب را با ریسک خودتان انجام دهید!

مطالب به صورت کلی زیر دسته بندی شده که ممکن است این دسته بندی در آینده تغییر کند. به هرحال بنده در ابتدای هر مطلب سرفصل های آن مطلب را یادآوری می کنم:

  1. قبل از سربازی
    1. اقدام برای معافی
      1. معافی کفالت
      2. معافی پزشکی
      3. معافیت از رزم
    2. سابقه فعالیت
      1. کفایت آموزش
      2. کسری خدمت تا حد ممکن
    3. پذیرش از یگان مورد نظر
    4. در ارتباط بودن با نظام وظیفه
    5. انتقال اعزام به عقب و جلو
  2. آمادگی برای اعزام و آموزشی
    1. کچل کردن
    2. لباس مناسب
    3. مهلت معرفی به پادگان آموزشی
  3. در آموزشی
    1. دودر کردن در عین کاری بودن
    2. کلاسهای وحشتناک
    3. تجدید دوره!
  4. بازگشت و معرفی به یگان خدمتی
    1. تاریخ معرفی
    2. احتمال برگزاری کلاس
    3. معرفی به یگان
    4. شروع به کار
  1. قبل از سربازی
    اقداماتی وجود دارد که شما باید قبل از آنکه یقینا به سربازی بروید آنها را انجام دهید. واقعیت این است که راههای زیادی برای معافی وجود دارد که شما ممکن است شامل یکی از آنها بشوید. بنابراین توصیه می کنم قبل از هرکاری حتما اقدام به تلاش برای معاف شدن بکنید. اصلا از این اقدام هراس نداشته باشید و حتی اگر کوچکترین احتمالی برای معاف شدن می دهید هم اقدام کنید. به دنبال نمونه های مشابه باشید که کارشان یا درست شده یا نشده. از آنهایی که کارشان درست نشده علت و مشکل پیش آمده را بپرسید و از آنها هم که کارشان درست شده روند کار را بپرسید اما روی هیچ کدام از آنها این حساب را باز نکنید که چون کار فلانی نشده کار من هم نمی شود و حتما خودتان پیش بروید، اما از کار دیگران درس بگیرید.
    • نکته اول: قضیه معافی ها کمی ریزتر خواهد شد اما این ها اینقدر شخصی هستند که نمی توان نسخه کلی برایشان پیچید و لذا همیشه این مساله را مد نظر داشته باشید که شما ممکن است یک مورد خاص و تازه باشید که مثل هیچ مراجعه کننده قبلی نباشید.
    • نکته دوم: چنانچه با مراجعه اول به نتیجه مطلوب نرسیدید (مثلا به جای معافی کامل، معاف از رزم شدید یا . . .) حتما برای بار دوم و سوم و . . . اقدام کنید. یکی از دوستان بنده دفعه سومی که اقدام کرد معاف شد و هر دوبار قبلی را نتوانسته بود معافی بگیرد. لذا برای گرفتن حقتان سمج باشید و در نظر داشته باشید که افراد زیادی به عنوان پاسخگو در سازمان نظام وظیفه هستند که برای سبک شدن کارخودشان خیلی از موارد را غیرقابل اقدام و با نتیجه منفی معرفی می کنند که نباید به اظهار نظرهاشان ۱۰۰% اعتماد کرد.
    1. اقدام برای معافی
      کلا معافی به دو دسته تقسیم می شود: معافی های پزشکی و معافی کفالت. معمولا کسانی که به هر نحو برای آینده خودشان کار در شرکت های دولتی (و حتی طیف وسیعی از شرکت های خصوصی) را در نظر دارند نه تنها باید از معافی پزشکی که حتی از معافیت از رزم هم دوری کنند. اما معافی کفالت بهترین انتخاب برای معافیت بدون مشکل است. لذا ما اول کمی در مورد آن توضیح می دهیم.
      1. معافی کفالت
        معافی کفالت به موارد زیادی بر می گردد که برای اطلاع از جزئییات آن باید ۵۰۰ تومان خرج کنید و دفترچه سربازی را از دفاتر پستی بخرید. اما مهمترین مواردی که به آنها برخورد کرده ام داشتن پدر با سن بالای ۶۰ سال، پدر زیر ۶۰ سال نیازمند مراقبت (مثل کسی که عمل قلب باز، عمل مغز، تصادف شدید و خلاصه هرچیزی که با آن بتوانید پدرتان را دارای مشکل برای تامین خانواده نشان دهید)، تنها نوه ی پسر بزرگ پدربزرگ و مادربزرگ بدون پسر است. البته این موارد تبصره هایی هم می خورند مثلا اگر شما نوه ی بزرگ مادربزرگتان هستید که تمام پسرهایش خارج از کشورند، بازهم شما به عنوان سرپرست معاف می شوید! بنابراین مورد خودتان را بررسی کنید و تا جای ممکن شبیه شرایط ارائه شده کنید بعد برای معافی اقدام کنید. احتمالا با دفعه اول برخی از مشکلات کارتان شناخته می شود و می توانید برای بار دوم با دقت بیشتری اقدام کنید.
      2. معافی پزشکی (عادی و روحی)
        معافی پزشکی هرچند مشکلاتی را همراه دارد اما باز هم ممکن است طالبان خود را داشته باشد. لذا شما چنانچه می خواهید برای این مورد اقدام کنید کافی است با یک پزشک مشورت کنید و عیب هایتان را کشف کنید! سپس روی یکی از این عیب ها اقدام کنید. بعد از ارسال دفترچه شما به یک بیمارستان نظامی معرفی می شوید تا مجددا معاینه شوید. در این جور موارد با تحقیقات قبلی پزشک مطمئنی را انتخاب کنید و برای معاینه به او مراجعه کنید. گاهی این پزشک های خوب (!!) چند عیب جدید هم در شما کشف می کنند.پرونده شما به کمسیون پزشکی ارجاع می شود و چنانچه شانس با شما یار باشد به راحتی معاف می شوید. البته در این مرحله هم اقدامات لازم باید از قبل انجام شود چون در این مرحله فرق بین معافی کامل و یا معافیت از رزم فقط یک لحظه غفلت است!
        در مورد معافیت پزشکی از نظر روحی کار خیلی ساده تر است. در این مورد فقط کافی است به یک روانپزشک خوب مراجعه کنید تا همه ی تعلیمات لازم را در اختیار شما قرار دهد و شما به راحتی معاف می شوید. مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که باید قید هرگونه زندگی نرمال در داخل ایران را بزنید. چون کارتی که به شما داده می شود به کارت قرمز مشهور است که با دیدن آن همه شما را به عنوان دیوانه خواهند شناخت. به هرحال ممکن است که این مورد هم طالبان خود را داشته باشد!
      3. معافیت از رزم
        معافیت از رزم به نظر بنده یک اشتباه بزرگ است مگر اینکه شما مشکل حادی داشته باشید و با کم کاری خودتان معاف کامل نشده باشید و باید اعزام شوید. به هرحال توصیه شدید بنده این است که از معافیت از رزم تا حد ممکن دوری کنید زیرا تنها سختی وارده به شما در همان دو ماه آموزشی است که آن هم با راهکارهای خاصی قابل کاهش تا حد بسیار زیاد است. پس پرونده و کارت پایان خدمت خود را خراب نکنید و دنبال معافیت از رزم نباشید.
  • به هرحال چنانچه تلاش های شما برای معافیت به جایی نرسید باید خودتان را برای رفتن به سربازی آماده کنید! در این مرحله ما اقداماتی را یادتان می دهیم تا سربازی رفتن هرچه بیشتر برایتان راحت شود و فشار کمتری را تحمل کنید. منتظر ادامه مطالب باشید!

0 نظرات:

» نظر شما؟

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes
Clicky Web Analytics