جنگ‌ امواج عليه شبكه‌هاي ماهواره‌اي farsi1 bbc فارسي pmc بي بي سي

آيا اختلالات پارازيتي مي‌تواند از تاثير مخرب شبكه‌هاي ماهواره‌اي مثل فارسي‌وان بكاهد؟

عمادالدين پارسا: آيا تنها با ارسال پارازيت مي‌توان جلو تهاجم فرهنگي را گرفت. آيا مي‌توان با آسيب به جسم شهروندان روح آنان را از انحراف بازداشت؟ چه مركزي و با چه توجيه قانوني به ارسال پارازيت‌هاي خطرناك مي‌پردازد؟ آيا مي‌توان در قبال هجمه سنگين فرهنگي شبكه‌هاي ماهواره‌اي غير اخلاقي بي‌تفاوت نشست؟ اينها پرسش‌هايي است كه اين روزها دلسوزان فرهنگي را به خود مشغول كرده است. از 10 سال پيش تا امروز كه امواج شبكه‌هاي فارسي زبان بدون اذن واجازه وارد خانه‌هاي ايرانيان شده است مخاطبان اين شبكه‌ها را با وضعيتي دوگانه روبه‌رو ساخته است. ادامه‌در‌صفحه2
عبدالجبار كرمي نماينده سنندج در مجلس شوراي اسلامي از بررسي عوارض احتمالي پارازيت‌هاي مخابراتي بر سلامت شهروندان در جلسه سه‌شنبه كميسيون بهداشت و درمان مجلس خبر داد.

از يك سو اين شبكه‌ها مي‌توانند مخاطبان خود را با پخش تصاوير و برنامه‌هايي كه امكان پخش آن از صدا وسيماي جمهوري اسلامي ممكن ومجاز نيست سرگرم كنند و از سوي ديگر همين مخاطبان نگران تاثيرات تدريجي ولي مخرب اين شبكه‌ها بر روح و روان فرزندان خود به‌ويژه نوجوانان و جوانان مي‌باشند. زماني اين نگراني در حد نشان دادن خواننده‌هاي لس‌آنجلسي و اشعار و ترانه‌هاي سخيف و كوچه بازاري بود ولي چند ماهي است كه با راه‌اندازي شبكه فارسي 1 نگراني‌هاي خانواده‌هاي ايراني فراتر از دغدغه‌هاي قبلي رفته است.
اين شبكه كه 24 ساعته سريال‌هاي متنوع پخش مي‌كند توانست در مدت اندكي بسياري از مخاطبان برنامه‌هاي ماهواره‌اي را به خود جذب كند و حتي مخاطبان شبكه بي‌بي‌سي فارسي را كه در چند ماه اخير و در پي تحولات سياسي كشور مخاطبان جديدي دست وپا كرده بود را بربايد. اما نكته‌اي از همان روزهاي اول موجب نگراني خانواده‌هاي ايراني و صاحب نظران مسائل فرهنگي شد مضامين و سوژه‌هاي كاملا غير اخلاقي سريال‌هاي اين شبكه تلويزيوني بود. براي مثال مي‌توان از سريال‌هاي ويكتوريا، خانه مد، جسور نام برد؛ سريال‌هايي كه با طراحي‌هاي خاص سوژه‌هاي تكان دهنده‌اي مانند عشق ضربدري، روابط پنهاني زنان ومردان و خيانت را در قالب‌هاي متنوع طرح كرده و به تصوير مي‌كشند و برخلاف بسياري از فيلم‌ها و سريال‌هاي آمريكايي كه چنين سوژه‌هايي را مستمسك نتيجه‌گيري اخلاقي مي‌كنند در سريال‌هاي اين شبكه نه تنها چنين نتيجه‌گيري اخلاقي صورت نمي‌گيرد بلكه به شيوه‌هاي گوناگون و در قالب ديالوگ‌هاي گوناگون اين انحرافات و مفاسد اخلاقي توجيه مي‌شود.
پايگاه اينترنتي فارسي وان، گروه موبي را يك سازمان جوان و پويا، مي‎داند كه اولين طرح‎هاي بزرگ رسانه‎اي پر رونق خصوصا در حوزه صنعت سرگرمي را در افغانستان توسعه داده است. براساس اطلاعات موجود در پايگاه گروه موبي، اين گروه هم‌اكنون مالك 3 شبكه تلويزيوني افغانستان به نام‎هاي طلوع (دري) و لمر (پشتو، دري، اردو و انگليسي) و نيز راديو آرمان است. همچنين در زمينه نشريه و فناوري اطلاعات نيز فعاليت مي‌كند. اگرچه گروه موبي در دوبي مستقر است اما مقر گروه استار در هنگ‌‌كنگ است. موسس استار، مجموعه رسانه‌اي استار متعلق به نيوزكورپوريشن است كه از نيويورك مديريت مي‌شود. تفاوت اين شبكه با ديگر شبكه‌هاي ماهواره‌اي دوبله همه برنامه‌هاي آن به زبان فارسي است؛ دوبله‌اي كه هرچند با كيفيت پايين آغاز شد.
اما مساله مهمي كه از 10 سال پيش در نظام تصميم‌گيري كشور در باره نوع مقابله با اين شبكه‌ها مطرح بوده نبود اجماع‌نظر و در نتيجه تك روي دستگاه‌هاي مسئول بوده است. قانون ممنوعيت استفاده از تجهيزات دريافت امواج ماهواره‌اي عملا كارايي خود را از دست داده است مساله‌اي كه بسياري از كارشناسان پيش بيني مي‌كردند. راه كار دوم ارسال پارازيت بود كه به دوشيوه صورت مي‌گيرد يكي از طريق اختلال در سيگنال رساني ماهواره‌هاي فرستنده كه با ماجراي كوبا در چند سال پيش و احتمال درگيري‌هاي نظامي و حقوقي پايان يافت و ديگري كه شيوه مرسوم است يعني ارسال پارازيت به گيرنده‌ها. اخيرا ارسال پارازيت با توان فني بالاتر در مناطق شمالي شهر تهران صورت مي‌گيرد و عملا بسياري از شبكه‌هاي فارسي پرمخاطب مثل فارسي 1، بي‌بي سي فارسي، PMC امكان دريافت ندارند.
ولي سوال اينجاست كدام آمار و بررسي ثابت كرده كه گيرنده‌هاي اين دست شبكه‌ها فقط در شمال تهران هستند؟ چه تضميني وجود دارد كه مردم حاشيه تهران و شهرستان‌ها اين شبكه‌ها را دريافت نمي‌كنند و از اثرات مخرب اين شبكه‌هاي تاثير نمي‌پذيرند؟
متاسفانه واقعيت چيز ديگري است و اين شبكه‌ها در سراسر ايران بينندگاني دارند و اتفاقا ارسال پارازيت در مناطقي صورت مي‌پذيرد كه به جهت بافت اقتصادي و فرهنگي ساكنان آن، تصاوير و برنامه‌هاي اين شبكه‌ها خيلي بيگانه و متفاوت از انگاره‌هاي ذهني آنان نيست زيرا اين طبقه از شهروندان هم امكان سفر به غرب دارند وهم از طريق اينترنت و شبكه خانگي از آخرين توليدات فرهنگي غرب اعم از مفيد و بي‌خبر نيستند.
راه كار اصلي براي كاهش تاثير اين شبكه‌ها آني است كه همت و برنامه ريزي و بودجه و فكر و عمل مي‌خواهد. يكي جايگزين كردن رقابت به‌جاي حذف است وديگري مصونيت دروني به‌جاي محروميت ظاهري است. به عبارت ديگر بايد پذيرفت با توليدات سطحي از نظر ساختاري و شكلي نمي‌توان به رقابت با شبكه‌هاي جذاب پرداخت و ثانيا با بستن در و پنجره نمي‌توان روحيه و جست‌وجو گر مخاطب را در پستوي خانه نگه داشت. واز همه مهم‌تر اينكه چنين اقدامات راهبردي و مهمي به صبر و نگاه بلند مدت نياز دارد و نمي‌توان با تصميمات خلق‌الساعه و آني به اهداف فرهنگي دست يافت بهر حال اگر ارسال پارازيت همواره مي‌توانست بدون صرف هزينه‌هاي سنگين و وارد كردن خسارت‌هاي جسمي باشد و از همه مهم‌تر اين شيوه مي‌توانست در دراز مدت ادامه يابد سخني نبود ولي در همه اين اگر‌ها ترديدهايي جدي وجود دارد. فراموش نكنيم مقابله‌هاي تهديدهاي نرم از طريق شيوه‌هاي غيرمعمول، آب در هاون كوبيدن است.

بررسي در كميسيون بهداشت
رئيس فراكسيون نمايندگان مستقل مجلس خبر داد كه موضوع ضررهاي احتمالي امواج پارازيت ماهواره سه‌شنبه همين هفته در كميسيون بهداشت و درمان مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت كه نتايج آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.
دكترعبدالجبار كرمي نماينده سنندج، ديواندره و كامياران در مجلس شوراي اسلامي ضمن اعلام اين خبر با بيان اينكه هنوز گزارشي مبني‌بر مضر بودن امواج پارازيت ماهواره‌اي تهيه و به كميسيون بهداشت ارسال نشده است در گفت‌وگو با «فرارو» گفت: «درحال‌حاضر هر روزه امواج طول موج بلند كه داراي قدرت نفوذ خيلي كمي هستند به‌طور گسترده در فضا پراكنده مي‌شوند.»
اين عضو كميسيون بهداشت افزود: «امواج راديويي، تلويزيوني و همچنين امواج آنتن‌هاي BTS موبايل از جمله امواج طول موج بلندي هستند كه از طريق فرستنده‌ها در فضا پراكنده مي‌شوند كه تاكنون مضر بودن آنها در هيچ كتاب يا مجامع و رفرنس‌هاي علمي مشاهده نشده است تا بتوان با قاطعيت مضر بودن اين امواج بر سلامت انسان را اثبات كرد.»


روزنامه تهران امروز

3 نظرات:

در اثر ارسال پارازیت بر سلامت مردم شکی نیست.کسانی که این کار را میکنند با اسراییلی ها هیچ فرقی نمیکنند چون هر دو نسل کشی میکنند.با این تفاوت که اسراییل مردم بیگانه را میکشد ولی دولت ما مردم خودش را ذره ذره از بین میبرد.و نکته دوم اینکه چه کسی به دولت و مجلس اجازه داده که تصمیم بگیرند چه چیزی را مردم ببینند و چه چیزی را نبینند.به زندگی خصوصی مردم چه کار دارید.اگه خانواده ای مشکل دارد نگاه نکند.انسان حق انتخاب دارد.در ضمن مردم ما را بیشعور فرض نکنید.خودشان میدانند چه چیز بد و چه چیز خوب است.

گر چه میدانم نظر من درج نخواهد شد.

سریال خواهر دوست داشتنی م خیلی جذاب هست من هرروز نگاه میکنم در ضمن از شخصیت جنوریمو در سزیال ویکتوریا خوشم نمیاد بهترکه مدت زمان پخش سریالهای کره ای را بیشتر کنید
با تشکر

اوایل از سریال خوشم می اومد ولی حالا احساس می کنم ارزش اینقدر وقت گذاشتنو نداشت. یه فیلمی دارم می بینم بنام لاست .. جذاب تر از این تا تابحال ندیده بودم.

» نظر شما؟

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes
Clicky Web Analytics